stabilisatorstang voor vervangen

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door willymichiels »

mijn stabilisatorstang is gebroken, weet iemand of je die er goed uitkrijgt als je de 2 bouten onder je stuurstangen en bij de wielen losdraait, of moet er nog meer los om hem eruit te krijgen? ( ik heb evt. beschikking over een brug)

Of is het evt een idee om hem te lassen? Dat ie het in ieder geval een paar km volhoudt tot na de APK keuring? de auto moet namelijk over 2-3 weken gekeurd worden.
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Mazdarati323F »

Nieuw zijn de stangen ook aan beide kanten op de kogel huis gelast - stelt niet veel voor zo'n stab-stang -, dus dat zou kunnen :wink:
Voorbeeld FBA.

Afbeelding

Of bedoel je wat anders?

Ik zie dat je een BG hebt?
Dan zou deze bij jou auto moeten zitten.

Afbeelding

Boven en onderkant losmaken, en dan moet het te vervangen zijn.
Lausie
Rookie
Rookie
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 5:44 pm
Auto: 323F V6
Contacteer:

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Lausie »

dingen kosten nieuw geen drol :lol: , waarom zoveel werk met lassen op de nek halen?
Aftertouch
Master
Master
Berichten: 1984
Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
Auto: Mazda 6 Sport
Contacteer:

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Aftertouch »

Bij de dealert heb ik er destijds 16 euro p.s. voor betaald.
immitatie zal rond de 12euri zijn?
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door willymichiels »

Ja ik bedoel wat anders... Deze stangetjes heb ik al een keer vervangen, dat zijn zeg maar "bevestigingsstangetjes" voor de stab. stang.

De bevestigingspunten zitten onder de stuurstangen. Heb er even rondjes omheen gezet. Helaas niet zo goed te zien. Kan vanmiddag nog wel een betere foto maken van wat ik bedoel. Is ongeveer dezelfde stang die ook onder je achteras doorloopt, daar zie je hem zo zitten als je onder de auto ligt (die is dan ook makkelijk te verwijderen).
Afbeelding
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Mazdarati323F »

Ohw, je bedoeld de bevestiging van de horizontale stab-stang rubber met de klem/beugel die er omheen zit, is de beugel dan kapot?
Die is en moet te vervangen zijn, maar kun je niet bij de boutjes komen met een steeksleutel ondanks dat ie onder de stuurinrichting zit? :?

Foto is duidelijk hoor :wink:
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door willymichiels »

De stang zelf is gebroken, mijn vraag is dus als je deze beugels loshaalt en bij de wielen losdraait of je de stabilisatorstang er zo onderuit kan halen? Motor zit er nu ook weer in dus wordt lastig erbij komen.

Ik zal als ik straks thuis ben even een foto maken van waar die kapot is (doorgebroken bij het linkerwiel, die stang is gewoon flink aan het rotten)
Eric
Advanced
Advanced
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 8:36 am
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Eric »

ligt er een beetje aan waar de stang gebroken is of je hem er dan wel of niet gemakkelijk uit kan halen..

als je de auto opkrikt en het subframe los haalt kun je deze via de pinen in de wielkast (een van de bevestigingspunten van het subframe) een aantal cm laten zakken, hierdoor zal het klusje een stuk makkelijker worden qua ruimte voor je handen/sleutel.. maar het blijft een rot klus, zeker om de nieuwe er weer goed in te krijgen.
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Mazdarati323F »

Ik weet niet hoe het met de ruimte zit, is wel krap zo te zien.

Maar denk dat als je eerst de 2 korte verticale stab-stangetjes links en rechts los moet maken die aan het uiteinde van de stab-stang en wieldraagarmen vast zitten.
Dan de 2 zwarte plastic kappen die je over het harmonica rubber - zie foto - van je stuurinrichting ziet zitten helemaal links en rechts zitten ook even verwijderd, zit met druk knoppen vast dacht ik.
Zie foto.

Afbeelding

Dan door te kijken hoe je hem aan 1 kant richting het wiel en schuin naar beneden eruit moet kunnen trekken/frunniken om hem eruit te krijgen.
Heb er geen ervaring mee, suc6 :wink:
Thomas2002
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 08 okt, 2021 7:35 pm

Re: stabilisatorstang voor vervangen

Bericht door Thomas2002 »

Goedenavond,

Vraagje hoe is dit afgelopen? Wel een aantal jaartjes verder maar goed XD. Mijn probleem is dat ik de rubbers moet vervangen van de verticale stabilisatorstang. Heb de stabilisator ‘stangetjes’ vervangen. Maar ze zitten op een enorm verveelende en plek die beugels van die rubbers het zijn maar 2 boutjes… maar geen idee hoe ik daar bij kom?!
Plaats reactie