Schokkende koppeling

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
2bad4u
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 11:12 am

Schokkende koppeling

Bericht door 2bad4u »

Goedendag,

Wij hebben zelf de koppeling van onze Mazda 323F BJ uit 2002 (Benzine) vervangen, alles is netjes gedemonteerd en alles schoon weer in elkaar gezet. Het vreemde is nu dat als je de koppeling (voornamelijk bij optrekken in de 1e versnelling) op laat komen dan schokt de koppeling nogal. de koppelingsplaat en vliegwiel zijn wel goed ontvet dus dat zou het niet kunnen zijn als het goed is. als je eenmaal rijd merk je het veel minder en is het alleen merkbaar bij overschakelen naar een andere versnelling en dan ook maar lichtjes merkbaar. De leidingen zijn ook goed ontlucht tot 2x toe, en het is al wel beter geworden maar nog niet zoals het hoort te zijn.

Heeft er iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? het is niet een originele koppelingsplaat die we hebben gebruikt, maar ook niet een goedkoop geval. Wie kan ons hierbij een tip geven in de goede richting?
Als dit iets is wat een garage moet gaan fixen dan hoor ik het ook graag, wees gewoon eerlijk over de zaak dan heb ik er ook meer aan.

Alvast Bedankt.
Gebruikersavatar
richardr6
Newbie
Newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 10:57 pm
Auto: 323F 2.0i V6
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Schokkende koppeling

Bericht door richardr6 »

De prise-as(waar de koppelingsplaat over schuift) goed schoon/lichtjes opgeschuurd en (minimaal) ingevet?
Zo niet dan kan dit een oorzaak zijn van een schokkerige koppeling.


gRtzz
Astination
Expert
Expert
Berichten: 1474
Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
Auto: mazda 323 Coupé
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7

Re: Schokkende koppeling

Bericht door Astination »

Vliegwiel ook geïnspecteerd bij koppelingswissel? Door diepe groeven in het vliegwieloppervalk grijpt de plaat ook niet soepel aan. Ik heb koppeling ook gedaan en vliegwiel af laten draaien op het koppelingsvlak. Plaat grijpt mooi soepel aan zonder schokken. Ook vaak vergeten bij koppelingswissel, de toplager in het vliegwiel, die meestal ook niet lekker meer draait na de eerste kopp.wissel. Kan vele oorzaken hebben.
Coole Coupé
2bad4u
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 11:12 am

Re: Schokkende koppeling

Bericht door 2bad4u »

Zal het nogmaals na moeten lopen allemaal dus, ik ben er zelf niet bij geweest bij het demonteren en monteren mijn schoonvader heeft het allemaal gedaan. `k zal eens vragen of deze punten nagekeken zijn en of dit misschien nogmaals over gedaan kan worden.

in ieder geval dank voor het meedenken, als er meer mensen een mening hebben hoor ik het ook graag.
2bad4u
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 11:12 am

Re: Schokkende koppeling

Bericht door 2bad4u »

We hebben toch maar een andere koppelingsset besteld en die gemonteerd, hierna zijn alle problemen eigenlijk opgelost. heel jammer dat het met de eerste set niet meteen goed is gegaan, maar eind goed al goed hij rijdt als een zonnetje!

dank voor het meedenken!
Plaats reactie