[BA] Motor valt uit

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
Mitchrules
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 7:09 pm
Auto: Mazda 323F BA

[BA] Motor valt uit

Bericht door Mitchrules »

Goedendag,

Afgelopen Donderdag stopte m`n Mazda 323F BA ermee. Mijn ma was er mee naar der werk toe gereden en merkte dat de dashboard tellers het niet meer deden (Kwam ik pas achter toen ik die namiddag zelf er mee reed, was ze vergeten te melden...). Toen ik bijna thuis was ging m`n radio steeds uit en de ruitenwissers gingen ineens heel langzaam en voordat ik het wist stopte de auto er helemaal mee.

Savonds doorgemeten, accu gaf 12 Volt. Kon hem ineens wel weer starten maar je zag dat de spanning van de accu geleidelijk afnam. Daarna uitgezet en opnieuw gestart maar toen deed hij het niet meer. Ik moet hem dan even 10 minuten laten staan en dan kan ik hem weer opnieuw starten maar wel met steeds minder spanning in de accu.

Ik ging er van uit dat het m`n dynamo was (omdat meerdere mensen dit ook tegen mij zeiden) maar na een andere erop gezet te hebben heb ik nog steeds het probleem. Met het starten heb ik de radio er al uitgehaald (had ook een versterker, die ook los gehaald). Het vreemde is dat de lichten in het dashboard het wel doen maar de tellers niet (incl benzine en warmte). Voor de rest doet alles het (wordt wel steeds zwakker omdat de accu leeg gaat).

Ik heb de zekeringen nagekeken maar die waren allemaal goed. Alleen de Main zekering van 80 A krijg ik er niet uit. De rest wel maar deze zit muurvast. Hoort dit? Mij lijkt het als deze wel kapot is dat dan de motor ook niet mag starten, dus is hij nog heel.

Weet iemand misschien in welke richting ik verder moet kijken?

Met vriendelijke groet,

Mitch
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: [BA] Motor valt uit

Bericht door Paddy22 »

ehm kunnen meerdere dingen zijn:

Accu dood (vaak geeft een accu spanning tussen de 12.5 en de 14.4V)
dynamo overleden
lek stroom / massa problemen

mischien kunnen andere nog meer toevoegen::

(of een combinatie van meerdere dingen)

maar waarom je je meters het niet doen vind ik heel appart
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Mitchrules
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 7:09 pm
Auto: Mazda 323F BA

Re: [BA] Motor valt uit

Bericht door Mitchrules »

Bedankt voor het reageren!

We hebben een andere accu geprobeerd (wel aangesloten op de plus en minpolen van de andere accu, maar dat zou niet veel uit moeten maken aangezien ze beide contact maken met de plus en min van de draden van de auto).

Ik ga vandaag even de oude dynamo laten testen bij een bedrijf hier in de buurt. Maar het lijkt me sterk dat dat die andere dynamo ook kapot is wat we er op hebben gezet.

Qua lekstroom hebben we ook gecheckt, de min pool eraf gehaald en een multimeter er tussen gedaan. Maar er was geen lekstroom.

We zitten deze maand aardig krap bij kas, vandaar dat even naar de garage toe gaan aardig duur voor ons word (zou hem dan ook nog eens moeten slepen omdat hij stil voor de deur staat) en daarom het zelf eerst probeer te maken haha.
Plaats reactie