Startproblemen na korte stukjes rijden, hitteprobleem?

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Startproblemen na korte stukjes rijden, hitteprobleem?

Bericht door mh77 »

Een tijdje geleden ging ik een ritje maken, ben even gestopt, en toen ik na een paar minuten de auto weer wilde starten: niks. Ik draaide de sleutel om, maar het was alsof de startmotor helemaal geen stroom kreeg, ik hoorde helemaal niks. Er is achteraf een startonderbreker in mijn F gemonteerd, dus ik dacht dat die misschien kapot zou zijn. Toch om de paar minuten blijven proberen en zowaar, na een kwartiertje startte de auto wel gewoon weer. Een week later wilde de auto op dezelfde manier niet starten nadat deze een hele dag op een parkeerterrein in het zonnetje had gestaan. Geen geluid, nog geen poging tot starten. Ik heb de auto aangeduwd om weg te kunnen.

Gisteren stond ik bij de autowasserette in de rij, en moest de auto even uitzetten. Ik had m'n radio wel aan laten staan, lichten aan, maar na 5 minuten moest ik weer starten en dat lukte niet. Dit keer hoorde ik echter wel de startmotor, maar het was alsof ie niet helemaal rond ging, wat je ook hebt als je accu bijna leeg is. Een halve slag, en dat was het. Radio deed het nog prima, ook de electrische ramen deden het prima, maar ik weet niet of dat bijzonder is (starten kost meer stroom lijkt me). Ook de auto maar even aangeduwd om hem weer aan de praat te krijgen.

Ik heb bij thuiskomst meteen de multimeter gepakt:

Spanning op accu met motor uit: 12.95V
Spanning op accu met motor aan: 14.15V
(tijdens starten zakte de spanning tot ~10V)
Spanning op accu met motor aan, en groot licht, radio, airco etc.: 13.95V

Het starten ging dit keer ook prima, eigenlijk jammer want dan had ik misschien meer kunnen weten.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Dat de auto ook niet wilde starten na een warme dag op een parkeerterrein, zou hitte er iets mee te maken kunnen hebben? Dat de startmotor z'n beste tijd gehad heeft? Hij gooide hem gisteren half rond, dus de startonderbreker zal het dan niet zijn (daar dacht ik eerst wel aan, toen de auto helemaal niks deed).
yick02
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 25 aug, 2013 3:17 am

Re: Startproblemen na korte stukjes rijden, hitteprobleem?

Bericht door yick02 »

Accu of alternator.
Zeker met korte ritjes.
De lading die de accu kwijtraakt met starten heb je pas weer terug na minstens een kwartier rijden.
Dus tjah meten na korte ritjes zou ik zeggen ;)
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Startproblemen na korte stukjes rijden, hitteprobleem?

Bericht door RicardoB »

Check de bedrading vd startmotor eens, en dan bedoel ik vanaf contactslot naar startmotor.
Als daar slecht contact zit werkt het relais in de startmotor niet correct, heb ik wel vaker bij mn f.
Plaats reactie