Tik in motorblok
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
-
- Newbie
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
- Auto: 323F BA 1.8 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 39257
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Tik in motorblok
Dag heren (en dames)
Ik ben vandaag terug komen rijden vanuit Metz naar Rotterdam. En onderweg ontstond er langzaam maar zeker een tikkend geluid in het motorblok. Toen ik thuis was klonk ie zowat als een diesel! Met zware belading door de heuvels van Luxemburg en de Ardennen heb ik m af en toe aardig op z'n donder gegeven om mee te komen met t verkeer, en sowieso heb ik de afgelopen dagen veel, heel veel kilometers gemaakt.
Mijn eerste gedachte: Kleppen stellen? Moet dat op een 1.8 BA?
Tweede gedachte: distririem? is rond 180.000 vervangen (volgens de vorige eigenaar, maar die heeft wel meer gezegd...), er staat nu 220.000 op.
Wat intelligente reacties zou ik op prijs stellen. Ik ben graag aanwezig bij de SG mét een mazda 323F!
Voor de duidelijkheid:
het gaat om een BA uit november '95 (dus pre-facelift) met een 1.8 motor.
Ik ben vandaag terug komen rijden vanuit Metz naar Rotterdam. En onderweg ontstond er langzaam maar zeker een tikkend geluid in het motorblok. Toen ik thuis was klonk ie zowat als een diesel! Met zware belading door de heuvels van Luxemburg en de Ardennen heb ik m af en toe aardig op z'n donder gegeven om mee te komen met t verkeer, en sowieso heb ik de afgelopen dagen veel, heel veel kilometers gemaakt.
Mijn eerste gedachte: Kleppen stellen? Moet dat op een 1.8 BA?
Tweede gedachte: distririem? is rond 180.000 vervangen (volgens de vorige eigenaar, maar die heeft wel meer gezegd...), er staat nu 220.000 op.
Wat intelligente reacties zou ik op prijs stellen. Ik ben graag aanwezig bij de SG mét een mazda 323F!
Voor de duidelijkheid:
het gaat om een BA uit november '95 (dus pre-facelift) met een 1.8 motor.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
- Kruegerr
- Newbie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: do 24 apr, 2014 9:35 pm
- Auto: 323F BA 1.8 Jubillee
- SYC/ Wie is wie-topic: 39475
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Klinkt misschien heel stom hoor. Maar heb je recent je olie pijl gekeken ?
Bij mij (1.8 bp) was het precies hetzelfde ineens een tik in de motor. Een beetje olie erbij (2.5L) en de tik was weer weg. Mijn motor was dan ook zo goed als droog , nouja de pijl stok iig.
Had begrepen dat sommige BP blokken aardig olie willen verbuiken na een tijd. Ga toch maar eens kijken of ik er een oplossing voor kan vinden.
Bij mij (1.8 bp) was het precies hetzelfde ineens een tik in de motor. Een beetje olie erbij (2.5L) en de tik was weer weg. Mijn motor was dan ook zo goed als droog , nouja de pijl stok iig.
Had begrepen dat sommige BP blokken aardig olie willen verbuiken na een tijd. Ga toch maar eens kijken of ik er een oplossing voor kan vinden.
-
- Newbie
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
- Auto: 323F BA 1.8 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 39257
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Ja hij fikt aardig wat olie op idd. ik had er al een scheut bij gegooid, maar kon met de warme motor het peil niet checken. Morgenochtend even kijken hoe leeg hij is. Misschien dat hij na die lange ritten (ongeveer 1500km in 5 dagen) leger geraakt is dan ik verwacht had...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
-
- Master
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
- Auto: Mazda 6 Sport
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Kleppenstellen (kan) niet op een BA, en is dus ook niet nodig.
Distributieriem veroorzaakt ook geen tik in de motor.
Zal hoogst waarschijnlijk te laag oliepeil zijn, of wat vervuiling in de olie-kanaaltjes in het motortje.
Een keer je motorblok laten doorspoelen met zo een goedje (ben de naam ff kwijt) kan het probleem dan ook oplossen.
Als het ECHT een hardnekking probleem blijft, dan heb je kans dat de klepstoters aan het einde van hu leven beginnen te komen. Maar daar praat je volgens mij pas over als je rond de 300000 tot 350000 KM zit.
Distributieriem veroorzaakt ook geen tik in de motor.
Zal hoogst waarschijnlijk te laag oliepeil zijn, of wat vervuiling in de olie-kanaaltjes in het motortje.
Een keer je motorblok laten doorspoelen met zo een goedje (ben de naam ff kwijt) kan het probleem dan ook oplossen.
Als het ECHT een hardnekking probleem blijft, dan heb je kans dat de klepstoters aan het einde van hu leven beginnen te komen. Maar daar praat je volgens mij pas over als je rond de 300000 tot 350000 KM zit.
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
- @PM
- Guru
- Berichten: 4562
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
- Auto: Na 21 jaar 323F-loos
- Extra parameters: f=7
Re: Tik in motorblok
[quote="Aftertouch"]Een keer je motorblok laten doorspoelen met zo een goedje (ben de naam ff kwijt)[/quote]
Forté?
Forté?
OO≡≡V≡≡OO
-
- Master
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
- Auto: Mazda 6 Sport
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Die inderdaad
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
-
- Newbie
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
- Auto: 323F BA 1.8 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 39257
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Er staat 220.000km op, klepseals zijn lek; dus hij verbrandt olie. Dit heeft natuurlijk veel olieverbruik (en dus vaak een laag oliepeil) tot gevolg. Maar de olie is ook snel vies/zwart. dus ik houd het inderdaad op vuil. Gisteren even langs geweest bij een lokale garage (ex mazda-dealer/garage; de beste man kent de f'jes als geen ander.) en hij zei hetzelfde. Nadat ik de olie weer had bijgevuld was het geratel al veel minder. En verder kon het (volgens hem) geen kwaad.
Idd cleaner gebruiken en verversen en niet bezuinigen op goedkope olie. maar gezien het olieverbruik ga ik liever niet over op kroon olie a 50 euro de fles... (gooi er nu olie van de action in a 9,95/4l) Klepseals vervangen kost bij hem al gauw 750 euro (arbeid voornamelijk) en dat vind ik iets teveel van t goede. een kwestie waar ik al een tijdje over na denk...
Idd cleaner gebruiken en verversen en niet bezuinigen op goedkope olie. maar gezien het olieverbruik ga ik liever niet over op kroon olie a 50 euro de fles... (gooi er nu olie van de action in a 9,95/4l) Klepseals vervangen kost bij hem al gauw 750 euro (arbeid voornamelijk) en dat vind ik iets teveel van t goede. een kwestie waar ik al een tijdje over na denk...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
-
- Master
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
- Auto: Mazda 6 Sport
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Die seals vervangen kan je bij een handig clublid vast voor veel minder laten doen.
Voor goedkope (en GOEDE) klepseals even contact opnemen met 'Westra' in Alkmaar.
Voor goedkope (en GOEDE) klepseals even contact opnemen met 'Westra' in Alkmaar.
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
- richardr6
- Newbie
- Berichten: 85
- Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 10:57 pm
- Auto: 323F 2.0i V6
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
[quote="Aftertouch"]Die seals vervangen kan je bij een handig clublid vast voor veel minder laten doen.[/quote]
Als je geen haast hebt
Als je geen haast hebt
-
- Newbie
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
- Auto: 323F BA 1.8 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 39257
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Tik in motorblok
Ik zal er op de Gathering wel weer over babbelen tot die tijd vind ik t wel ff prima zo.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!