Tik in motorblok

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Tik in motorblok

Bericht door Jannibal »

Dag heren (en dames)

Ik ben vandaag terug komen rijden vanuit Metz naar Rotterdam. En onderweg ontstond er langzaam maar zeker een tikkend geluid in het motorblok. Toen ik thuis was klonk ie zowat als een diesel! Met zware belading door de heuvels van Luxemburg en de Ardennen heb ik m af en toe aardig op z'n donder gegeven om mee te komen met t verkeer, en sowieso heb ik de afgelopen dagen veel, heel veel kilometers gemaakt.

Mijn eerste gedachte: Kleppen stellen? Moet dat op een 1.8 BA?
Tweede gedachte: distririem? is rond 180.000 vervangen (volgens de vorige eigenaar, maar die heeft wel meer gezegd...), er staat nu 220.000 op.

Wat intelligente reacties zou ik op prijs stellen. Ik ben graag aanwezig bij de SG mét een mazda 323F!

Voor de duidelijkheid:
het gaat om een BA uit november '95 (dus pre-facelift) met een 1.8 motor.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Gebruikersavatar
Kruegerr
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do 24 apr, 2014 9:35 pm
Auto: 323F BA 1.8 Jubillee
SYC/ Wie is wie-topic: 39475
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Kruegerr »

Klinkt misschien heel stom hoor. Maar heb je recent je olie pijl gekeken ?
Bij mij (1.8 bp) was het precies hetzelfde ineens een tik in de motor. Een beetje olie erbij (2.5L) en de tik was weer weg. Mijn motor was dan ook zo goed als droog , nouja de pijl stok iig.
Had begrepen dat sommige BP blokken aardig olie willen verbuiken na een tijd. Ga toch maar eens kijken of ik er een oplossing voor kan vinden.
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Jannibal »

Ja hij fikt aardig wat olie op idd. ik had er al een scheut bij gegooid, maar kon met de warme motor het peil niet checken. Morgenochtend even kijken hoe leeg hij is. Misschien dat hij na die lange ritten (ongeveer 1500km in 5 dagen) leger geraakt is dan ik verwacht had...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Aftertouch
Master
Master
Berichten: 1984
Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
Auto: Mazda 6 Sport
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Aftertouch »

Kleppenstellen (kan) niet op een BA, en is dus ook niet nodig.
Distributieriem veroorzaakt ook geen tik in de motor.

Zal hoogst waarschijnlijk te laag oliepeil zijn, of wat vervuiling in de olie-kanaaltjes in het motortje.

Een keer je motorblok laten doorspoelen met zo een goedje (ben de naam ff kwijt) kan het probleem dan ook oplossen.

Als het ECHT een hardnekking probleem blijft, dan heb je kans dat de klepstoters aan het einde van hu leven beginnen te komen. Maar daar praat je volgens mij pas over als je rond de 300000 tot 350000 KM zit.
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Tik in motorblok

Bericht door @PM »

[quote="Aftertouch"]Een keer je motorblok laten doorspoelen met zo een goedje (ben de naam ff kwijt)[/quote]

Forté?
OO≡≡V≡≡OO
Aftertouch
Master
Master
Berichten: 1984
Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
Auto: Mazda 6 Sport
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Aftertouch »

Die inderdaad
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Jannibal »

Er staat 220.000km op, klepseals zijn lek; dus hij verbrandt olie. Dit heeft natuurlijk veel olieverbruik (en dus vaak een laag oliepeil) tot gevolg. Maar de olie is ook snel vies/zwart. dus ik houd het inderdaad op vuil. Gisteren even langs geweest bij een lokale garage (ex mazda-dealer/garage; de beste man kent de f'jes als geen ander.) en hij zei hetzelfde. Nadat ik de olie weer had bijgevuld was het geratel al veel minder. En verder kon het (volgens hem) geen kwaad.

Idd cleaner gebruiken en verversen en niet bezuinigen op goedkope olie. maar gezien het olieverbruik ga ik liever niet over op kroon olie a 50 euro de fles... (gooi er nu olie van de action in a 9,95/4l) Klepseals vervangen kost bij hem al gauw 750 euro (arbeid voornamelijk) en dat vind ik iets teveel van t goede. een kwestie waar ik al een tijdje over na denk...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Aftertouch
Master
Master
Berichten: 1984
Lid geworden op: wo 21 okt, 2009 10:00 am
Auto: Mazda 6 Sport
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Aftertouch »

Die seals vervangen kan je bij een handig clublid vast voor veel minder laten doen.

Voor goedkope (en GOEDE) klepseals even contact opnemen met 'Westra' in Alkmaar.
Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
Gebruikersavatar
richardr6
Newbie
Newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 10:57 pm
Auto: 323F 2.0i V6
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door richardr6 »

[quote="Aftertouch"]Die seals vervangen kan je bij een handig clublid vast voor veel minder laten doen.[/quote]

Als je geen haast hebt :)
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Tik in motorblok

Bericht door Jannibal »

Ik zal er op de Gathering wel weer over babbelen ;) tot die tijd vind ik t wel ff prima zo.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Plaats reactie