Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
rreiniers
Newbie
Newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 29 aug, 2014 8:35 pm
Auto: Mazda 323 BJ Sedan
SYC/ Wie is wie-topic: 39681
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door rreiniers »

Ik ben sinds kort eigenaar van een Mazda 323 exclusive sedan 1.6 uit 2001. De wagen heeft c.a. 210.000 gelopen en is onderhouden bij de dealer. De motor loopt perfect, en gebruikt op de eerste 1200 km nog geen olie.

Echter wanneer ik een drempel over rijd hoor ik in sommige gevallen een tik/bonk(weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.) Het lijkt bij de voorwielen vandaan te komen. Heeft iemand enig idee of dit zo hoort, of wat het eventueel kan zijn?

Ik kan er eventueel mee terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb, maar heb geen garantie, vandaar dat ik eerst wil kijken of het zo hoort. Ben zelf handig genoeg om delen van de ophanging te vervangen indien nodig. en kan over een brug beschikken, ik ken echter niet de typische problemen van een 323, en heb de wagen pas 2 weken.
Dnos
Rookie
Rookie
Berichten: 112
Lid geworden op: do 23 aug, 2012 6:13 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door Dnos »

hallo,

het kunnen 4 dingen zijn:

draagarm rubbers kosten misschien 3 tientjes ( tenminste voor mij BA dan )
Stabilisatorstangetjes paar goede kosten 3 tientjes koop geen goedkope rotzooi want dat rot binnen een paar maanden of drempels weg ( ervaring mee )
hoogst onwaarschijnlijke laatste 2
homokineet deze worden al wat duurder denk ong rond de 70 eus beide kanten !!!! check je ashoezen !!! ( let op dit geluid hoor je heel sterk in bochten en niet alleen met drempels etc. )
last but not least
Schokbrekers kunnen lek zijn chek deze even door de stofhoes omhoog te halen zie je oliesporen dan zijn ze aan vervanging toe zo niet en je twijfelt toch omdat de bovenstaande het zekerste weten niet zijn laat ze even controleren.

laat me maar weten of je hiermee het probleem hebt kunnen vinden
ken de BA nu al 2 jaar dus dat zit wel snor... hahaha :duim:
Full Throttling

Mazda 323f 1.5i GLX '95 "Classic Red"

Mercedes-Benz B-klasse B200 TURBO SPORT '12
rreiniers
Newbie
Newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 29 aug, 2014 8:35 pm
Auto: Mazda 323 BJ Sedan
SYC/ Wie is wie-topic: 39681
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door rreiniers »

Allereerst bedankt voor je reactie.

1. Homokineten zijn het zeer zeker niet (weet hoe verrotte klinken, mijn vriendin heeft een daewoo matiz met verotte )
2. Schokbrekers lijken bij de standaard duw test juist terug te veren, maar zal ze eens op olielekkage checken.

Dus stabilisator stangetjes/ draagarm rubbers klinken meest waarschijnlijk.
Zal er morgen bij goed weer eens een wiel afhalen om te kijken naar de rubbers. Waaraan merk ik of die stangetjes versleten zijn? Vind wel overal dat het een kwaal is, maar niet hoe ik het kan controleren.

Zijn geen van deze zaken apk afkeur punten? Is bij aankoop opnieuw apk gekeurd. dan kan ik er namelijk met een geldige reden mee terug naar de dealer.
rreiniers
Newbie
Newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 29 aug, 2014 8:35 pm
Auto: Mazda 323 BJ Sedan
SYC/ Wie is wie-topic: 39681
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door rreiniers »

Ik heb het voorwiel er vandaag afgehaald en de draagarm rubber bekeken, hier lijkt niks mis mee te zijn, zie geen scheurtjes of beschadigingen.

Het stangetje van de stabilisator ook proberen te bewegen, maar dit vertoont naar mijn idee geen speling.

Aan de achterkant heb ik hetzelfde geprobeerd. Maar daar lijkt de stabilisatorstang wel wat speling te vertonen. Nu weet ik alleen niet zeker hoe ik het precies moet checken. Ik heb ook 2 foto's bijgevoegd.

[album]3160[/album][album]3159[/album]
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door Jannibal »

Misschien de fuseekogels? die kunnen ook bonken als je over hobbels heen rijdt.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
rreiniers
Newbie
Newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 29 aug, 2014 8:35 pm
Auto: Mazda 323 BJ Sedan
SYC/ Wie is wie-topic: 39681
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door rreiniers »

Hoe kan ik controleren of het de fuseekogels zijn? Die zijn c.a. 30 euro per stuk en vervang ze niet graag onnodig. Ik heb ook geen idee of het makkelijk is bij de 323
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door Jannibal »

Je fuseekogels zitten met 2 bouten aan de draagarm vast en de kogel zelf zit aan de onderkant van je schokbreker. als je een lange staaf tussen de kogel en je schokbreker zet kun je een beetje wrikken. bij speling voel je dat vanzelf. qua vervangen: 't is opzicht niet heel moeilijk... Je krikt de auto op, wiel eraf en dan die 2 bouten los. 't enige is dat die bouten waarschijnlijk niet zo gemakkelijk loskomen. Ik heb een brug gehuurd en er een slagtol opgezet. Let er wel op dat je bij het bevestigen van de nieuwe kogels de bouten goed vast zet (met een momentsleutel bij voorkeur). En bout boven, moer onder! Anders krijg je wat ik vorige week had...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
rreiniers
Newbie
Newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 29 aug, 2014 8:35 pm
Auto: Mazda 323 BJ Sedan
SYC/ Wie is wie-topic: 39681
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door rreiniers »

[quote="Jannibal"] En bout boven, moer onder! Anders krijg je wat ik vorige week had...[/quote]
Wat heb ik gemist?


Heb vandaag ook nog even contact gehad met de dealer. Zij vermoeden de stangetjes. Nu heb ik ook nog een keer op speling gecontroleerd zoals de monteur het mij uitgelegd heeft aan de telefoon, en achter lijkt er toch duidelijk voelbare speling. Dus ik denk dat ik van het weekend eens achter nieuwe stangetjes ga monteren, en je advies wat betreft speling op de kogels controleren ga uitvoeren.

Iemand nog advies welke merken wel en niet goed zijn?
Er zitten nu stangetjes van Meyle HD onder.
De meeste die ik zelf kan vinden zijn van Nipparts, Moog of Febi bilstein.
rreiniers
Newbie
Newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 29 aug, 2014 8:35 pm
Auto: Mazda 323 BJ Sedan
SYC/ Wie is wie-topic: 39681
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door rreiniers »

[quote="Jannibal"] En bout boven, moer onder! Anders krijg je wat ik vorige week had...[/quote]
Wat heb ik gemist?


Heb vandaag ook nog even contact gehad met de dealer. Zij vermoeden de stangetjes. Nu heb ik ook nog een keer op speling gecontroleerd zoals de monteur het mij uitgelegd heeft aan de telefoon, en achter lijkt er toch duidelijk voelbare speling. Dus ik denk dat ik van het weekend eens achter nieuwe stangetjes ga monteren, en je advies wat betreft speling op de kogels controleren ga uitvoeren.

Iemand nog advies welke merken wel en niet goed zijn?
Er zitten nu stangetjes van Meyle HD onder.
De meeste die ik zelf kan vinden zijn van Nipparts, Moog of Febi bilstein.
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 sedan tik/bonk bij drempels en gaten in weg

Bericht door Jannibal »

Ik heb er febi's onder zitten geloof ik... En bij mij was een bout losgeschoten van een fuseekogel tijdens t rijden. Bij 40km/u is dat spannend. En bij 120km/u is het gewoon dodelijk! vandaar dus ;)
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Plaats reactie