Koppeling

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
TimShady
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 dec, 2011 9:24 pm
Auto: 323F BA 1.5i GLX '96
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Koppeling

Bericht door TimShady »

Beste F liefhebbers,

Ik heb al een aantal maanden (eigenlijk al bijna een jaar) problemen met mijn koppeling, eerste instantie dacht ik dat de koppelingsplaten versleten waren, vandaar dat ik dit ook zo lang mogelijk heb uitgesteld.

Het probleem is dat ik mijn koppeling(pedaal) niet langer dat 3-5 seconden ingetrapt kan houden, doe ik dat wel, blijft het pedaal hangen, pook komt vast te zitten (deze krijg ik soms met grof geweld wel weer terug in zijn vrij), motor begint zichzelf tegen te werken en uiteindelijk staat ie dan af.

Ik rij er dus mee door na het schakelen direct weg te rijden en richting stil staan zo snel mogelijk in zijn vrij te zetten (rem dus ook niet af op de motor, fantastisch voor de remschijven...). Met achteruit rijden moet ik em drie keer opnieuw starten.

Mijn auto moet binnen twee weken weer APK gekeurd worden, nou weet ik wel hoe ik ermee moet rijden, maar meneer de keuringsmeester niet (of wilde het niet snappen) en weigerde al de remproef te doen. Heb em zelf de brug op moeten rijden.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, drukgroep-, koppelingscilinder- of toch echt koppelingsplaten probleem?

Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niks geprobeerd heb, wil eerst uitsluiten wat het niet kan zijn, voordat ik (onnodig) veel geld uitgeef.

Oja, het gaat om een BA 1.5 uit '96.

Gr.
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door Jermaniac »

Klinkt als een kapotte drukgroep die niet goed meer veert. Zo gaat je koppeling wel sneller naar zn grootje.
Misschien ooit de koppeling vervangen zonder de drukgroep mee te nemen?
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Plaats reactie