OLIE GT Shelll Helix Plus 7 10W40 halfsynt of 5W40 volsynt

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

OLIE GT Shelll Helix Plus 7 10W40 halfsynt of 5W40 volsynt

Bericht door willymichiels »

Oke beste forumleden, Ik heb na heeeeeeeeeeel veelonderzoek mijn keuze gemaakt voor het soort olie, het wordt de Shell Helix Plus HX7.
Hierin echter 2 keuzes nog over:
Ik moet zeggen, de 5W is dus dunner bij starten, en ik ben niet zo een geduldige,ga niet gelijk op het gas. Maar aangezien ik weer alleen woon, en dus de BMW 525i e60, de gezinsauto, niet meer echt nodig heb, en een bedrijfsauto zeer goed kan gebruiken, zal de F weer meerals daily gebruikt gaan worden.

Nu rijdt ik op 10W40, en dan allesdoorelkaar. Olie is getest via vaste autogarage, en was verrassend goed. Wel wil ik na de olieflushes ed. mijn kleppendeksel en carterpan eraf halen en grondig reinigen, kleppen checken/stellen, alle inlaatdelen grondig checken,alsmede de uitlaat, precat en cat weg., vanaf flexibel deel 70mm rvs pijn met ipv cat en std middendemper freeflow/sport dempers ertussen (iets beter dan niets)
En zullen er tevens op strategische plekken dit soort constructies in komen:
__________________________
\

______/__________________

Om terugslag te voorkomen, ja waardeloos voorbeeld, maar men snapt wat ik bedoel, ingang dempen bietje schuin taps toe (evengoed flenzen) en dan weer de gewone 70mm verder. Spruit en downpipezoekik nog. CAI is aanwezig.
NU dus Valvoline, die zwarte flessen 10W40 meen ik dat erin zat normaal 10W40 halfsyntheet. Een 5w30 durf ik niet aan, hij wordt nogal is warm (radiator is ook niet top, die ga ik zelf proberen te reviseren en/of betere van sloop evt. tijdelijk. Uit welk soort auto dan ook, als het maar passend is te maken ( :roll: grote kans)
Keuzes nu:
Merk/model ben ik definitief uit, dat wordt de ShellHelkic Plus HX7, enkele vraag is pak ik 5W40 volsyntheet of 10W40 halfsyntheet? Ikben grondig, dus wordt een dubbele wissel, en hele zooi los plus schoon.

1. Volsynthetische 5W40
motorolie - 5 liter Shell Helix HX7 (C) 5W-40 (voorheen Plus)
Artikel nummer:
SHMC 014/5
Prijs: €23,50 (€4,70/L)

Motorolie op synthetische basis voor motoren van moderne personenwagens.

Specificaties :
ACEA A3 /B3 / B4
API SN/ CF
JASO SG+
VW 502.00 / 505.00
BMW Long Life 98
MB 229.3
PSA (Peugeot / Citroën) E (Benzine) en D (diesel)
GM-LL-A- 025 / GM-LL-B- 025
Renault RN0700 / RN0710

voldoet ook aan de eisen van:
Fiat 9.5535-N2 & Fiat 9.5535-M2
[url]http://www.olietekoop.nl/olie/product/50[/url]
2. Of halfsynthetische 10W40
motorolie - 5 liter Shell Helix HX7 10W-40 (voorheen Helix Plus)

Type olie:
Motorolie

Geschikt voor:
personenauto's

Artikel nummer:
SHMC 013/5

Prijs: €21,90

Slechts € 4.38 per liter

Semi-synthetische olie die geschikt is voor benzine- diesel- en LPG motoren van personenauto's met brandstofinspuiting, turbo, of met een meerkleppenmotor.

Specificaties :
ACEA A3 / B3 / B4
API SM / CF
JASO SG
Mercedes 229.3
VW 502.00 / 505.00

Nivo:
Fiat 9.55535-G2
Renault RN 0700

(produktnaam voorheen: Shell Helix Plus 10W-40)

Ik neig zeer sterk naar de 5W40, en zal bij die wissel dus ook echt het blok (iig carterpan en kleppendeksel verwijderen, sandwichplate gaat er tijdelijk vanaf uiteraard filter zoals gewoonlijk. Zit er zelfs aan te denken om dom te doen, en er eerst nog cheap 10w40 in te flikkeren met was wasbenzine/diesel en atf, tot de nok toe vol gewoon. Laten 'weken' Leeglopen. Zelfde trucje met enkel 10w40 cheap. om die diesel etc weg te krijgen, iedere keer ook dus kleppendeksel, filter enzi vervangen al draait die niet. Dan de carterdeksel, kleppendeksel eraf, 100% clean, en in betonemmer met verse goedkopere olie onder laten staan om het erin te laten trekken (tegen roest ed), nadat het brandschoon is. Dat bewaar ik dan ook voor de auto van mijn broertje. en andere klussen waar olie vrij handig voor is(wel ff simpel maar goedfilteren)

De garage zegt, beide worden aangeraden, dus beide zijn goed. De 5w40 is een net betere olie (hogere specs) en ik heb geen motor die echt versleten is dat ik daar olie voor moet. Al wil ik na de eerste 1000-3000km wederom alles open halen, en weer schoonmaken, verse 5w40 erop deze zelfde. En dan echt rijden.Ofwel, alle laatste restjes oude meuk eruit.

De BMW ga ik ook maar eens doen incl. filter (wordt een kolere werk, weet het) dat wordt gewoon een goede 5w30 volsyntheet LL-04 metexcellente specs.

Tooch graag jullie mening. Ook over de Vbak. Er is ooit dunne rode olie uitgekomen (atf dus) en als het goed is atf ingegaan, nu schakelt dat ding als een malle. Dus perfect.
Welke ATF raadt men aan? En gebruikt de BMW 525i e60 2006 dezelfde voor handbak en diff als de GT handbak'? en tevens de opel vivaro 2.5TD 2007? aut. ? Zoja, zalhet wel een 20 liter kan worden. Hij is rood, dat weet ik nog :P

Dan de Daihatsu Valera 1.5 1997 van mijn broertje, verbruikt olie als een gek, ik vermoed verstopte carterontluchting/pcv valve. Niemand weet wat er in zat, hij kostte 350 euro... tot nog toe heb ik 2x een liter bijgevuld. Mijn broertje kennende, heeft die het gas er goed op. Een andere olie is een must, wellicht HLA treatment. Engine flush lijkt me dodelijk! Juist een dikkere erin mikken? (het is er wel 1 van starten en plankgas weg) of juist een dunnere, de shell 10w40 wordt voor die wagen ook aangeraden. De 5w40, 10w30, 5w30 voor de gt.

Liefst koop ik gewoon 3 kannen 5w40, flinke kan 20L ATF. FF afhankelijk hoe die schakelt. Perfect? Dan kijken wat eruit loopt, en terugdoen wat erin zat. Stroef oid, gewoon atf erin mikken, die bakken zijn zo vervangen en zat te krijgen. Toch? ATF met normale vbak oliemengen moet tevens gewoon kunnen lijkt me, al is het maar om te spoelen. Flinke magneet (dus niet alleen t dopje, maar zo'n sterke schijf eronder hangen voor vervanging,en na 500km vervangen. lijkt me.
Plaats reactie