Mazda 323 F (BA14) 1.5i GLX,GT 16_V electrische problemen

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
CorF
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 1:40 pm

Mazda 323 F (BA14) 1.5i GLX,GT 16_V electrische problemen

Bericht door CorF »

:ba: Heb sinds een maandje een 323F uit 1997. Het is een mooie auto enkel zijn er een aantal dingetjes die niet goed of niet werken. Dashboard verlichting werkt voor een gedeelte (linkerkant is in het donker niet zichtbaar-temp en benzine meter-), de verlichting voor het kachel gedeelte werkt totaal niet, de knop voor het bedienen van het passagiers raam werkt niet en nu stopte de bediening bij de passagiers deur er ook mee! Buiten dat doet ook de binnen verlichting het niet en de achterruitsproeier(is dat 1 woord :-)??) Dacht misschien is er iemand hier op het forum die wat tips kan geven.. waarvoor alvast mijn hartelijke dank....

Oh en er zit een electrische antenne (achter), ik hoor het motortje werken echter de antenne komt er niet goed uit...weet niet hoe ik daar bij moet komen, eventueel de rechterachterlamp unit eruit?

Dit is mijn 1e post op het forum en dacht ik val maar gelijk met de deur in huis :-)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties

CorF
CorF
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 1:40 pm

Re: Mazda 323 F (BA14) 1.5i GLX,GT 16_V electrische probleme

Bericht door CorF »

Ik heb inmiddels mijn voorlicht probleem opgelost :-) , zijkant van de passagiers deur open gemaakt en de bedieningsknop bekeken van het electrische raam mechanisme, ik hoor een klik enkel als ik de knop omhoog trek en niets als ik de knop naar beneden duw (raam is dicht dus zou enkel de knop indrukken moeten reageren lijkt mij). Enfin heb toch het idee dat het aan de motor van het mechanisme ligt, echter moet ik dan de metalen deur plaat losschroeven om er bij te kunnen komen.

Dacht ik deel mijn ervaring, misschien dat iemand er iets aan heeft of eventueel nog een tip voor mij! :duim:
323fDave
Advanced
Advanced
Berichten: 813
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 11:28 am
Auto: Mazda CX-5 4x4
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Mazda 323 F (BA14) 1.5i GLX,GT 16_V electrische probleme

Bericht door 323fDave »

hey

Ben zelf al jaren ex-323f bezitter na 10 jaar ermee gereden te hebben, nu CX-5 sinds 2013

Maar goed, ik kan wel wat antwoorden geven. Van de dashboard -en kachelverlichting (en binnenverlichting) zijn gewoon de lampjes die stuk zijn, unit eruit halen en je kan ze vervangen, ik had vroeger op een sloop alle lampjes uit een oude teller unit gehaald en op reserve. meeste lampjes zijn T10 die van de kachelbediening zijn kleiner dacht ik.
Wat de binnenverlichting betreft (als het lampje niet stuk is) zijn misschien de schakelaars in de deur(en) geoxideerd, die zitten waar de deuren scharnieren, loshalen en met contactspray behandelen.

De antenne kan je misschien nog (gedeeltelijk) reanimeren, doe er een aantal keren WD40 op als ze er nog een stukje uitkomt tenminste, en tijdens het op- en neer gaan herhalen. of vervangen? je kan er alleen bij als je de halve kofferbak bekleding uit elkaar haalt. eerst het plastic middengedeelte loshalen (schroeven los en omhoog trekken) daarna de rechterkant naar je toe trekken, kijk dan wel of je hier ook eerst alle schroeven losdraait.

Achterruitsproeier, is gewoon het reservoir leeg? (zit achteraan rechts in de kofferbak) ofwel motortje rot.

Raambediening, kan zijn dat de schakelaar in het deurpaneel gewoon overleden is, ik zou eens een bezoekje aan een sloop doen om dat ding eerst te vervangen,

Bij elektrische zaken kan je ook altijd natuurlijk de betreffende zekering nakijken die zitten links van je pedalen.
zoals bv. binnenverlichting= ROOM

hopelijk heb je iets aan deze uitleg

succes man
car history
2002-2003 Mazda 121 DA 1.1 1989
2006-2007 Suzuki Samurai cabrio 1.3 4x4 1993
2003-2013 Mazda 323F BA 1.5 16v Tsi 1997
2013-....... Mazda CX-5 sport 4x4 160pk
CorF
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 1:40 pm

Re: Mazda 323 F (BA14) 1.5i GLX,GT 16_V electrische probleme

Bericht door CorF »

:rock: :rock: Thanks !!! en bedankt voor de duidelijke toelichting. De binnenverlichting is nu goed zat loscontact in de unit, dashboard gaat het komende weekend aan de beurt komen en het electrische raam daar ga ik voor naar de sloop..helemaal gelijk!! :duim: :duim:
Plaats reactie