BJ gewichtsbesparing?

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OnlyIfUsayPlz
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 6:34 pm

BJ gewichtsbesparing?

Bericht door OnlyIfUsayPlz »

Ik krijg hopelijk van mijn ouders, zodra zij aan een nieuwe auto toezijn, als eerse auto een 323F BJ, pre-facelift, 1.5 GLX.

Nou ben ik 15, en natuurlijk wil je dan wel een beetje een leuke eerste auto(voor later pas :nieteerlijk: ).

Japans, eind jaren '90/begin jaren '00, prima combinatie lijkt mij. En als hij er dan ook nog zo goed uit ziet kan het helemaal niet meer stuk.

Maar goed, het kan altijd beter. Ik denk dat het voor mezelf belangrijker is dat hij goed stuurt dan dat hij snel gaat in een rechte lijn. En gezien ik (nog) geen vriendin of andere bijrijders zal hebben, zou ik het gehele interieur leeg kunnen halen. toch? ik denk dat afgezien van het enigzins mindere comfort(wat voor mij geen probleem lijkt) zijn hier nog andere nadelen aan? Hij is lichter, boodschappen zijn alleen maar makkelijker, en hij zou er(naar mijn mening) beter uit zien. Desnoods laat ik de passagiersstoel er nog in zitten, voor het geval dat.

Behalve de motor aanpassen, zijn er nog andere dingen die ik er aan zou kunnen veraaderen om het leuker te maken om er in te rijden? Heel veel geld zal ik er niet aan uit kunnen geven. Ik wil het uiterlijk grotendeels standaard laten, het laatste wat ik wil is dat als mensen me zien rijden ze denken dat ik een of ander stoertje ben, en die uitstraling geven aangepaste auto's helaas best vaak. Om dezelfde reden wil ik het uitlaatsysteem ook standaard laten.

en meer voor de grap, maar zou het mogelijk zijn om een 13B-REW( :prayer: )rotary engine te plaatsen in en 323f?
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: BJ gewichtsbesparing?

Bericht door Jermaniac »

Welkom alvast!
Van alle 323F's is in mijn ogen de BJ de best sturende 323.
Ten eerste zou ik de standaard velgen verkopen en er 16" lichtmetalen wielen (Rota, BSA) onder doen met Semi Slicks. Bijv de Nankang NS2R. Een goede budget straatlegale semislick. (desnoods alleen de 2 voorbanden).
Verlagingsveren daarbij zijn leuk, maar een betere optie is een set met daarop berekende veerpoten. Maar voor een degelijk merk ben je zo 500 euro kwijt voor een set, waar je ook een schroefset voor kan halen. Hetzij TA Technix, budgetline schroefsets, maar in mijn mening veel waar voor je geld. Oh, R.I.P comfort in dat geval!
Veerpootbruggen, makkelijke upgrade! voor zijn ze nog nieuw te bestellen (winparts).
Achter zijn ze wat lastiger te vinden, maar maakt het weggedrag echt wel af.
Swaybars (onder de auto) zijn ook wel verkrijgbaar, maar daarvoor ben je zo minimaal 150,- voor kwijt (voor OF achter)

qua vermogen raad ik wel een andere motor aan. De 1.5 is wat dat betreft echt een Eco-motor.
Mocht je toch iets feller willen, zou ik toch die uitlaatlijn aanpakken. Daarvan krijg je de meeste waardering als je die aanpast.
Verwijder de katalysator (houdt em wel voor de APK), verder zou ik alleen een einddemper houden. Zoek een universele Remus, die zijn van zichzelf vrij stil en zou je zelfs met alleen die einddemper niet per se de buurt 's ochtends wakker maken.
je kan ook een lichter vliegwiel plaatsen (of de huidige laten afdraaien), mocht je geld willen spenderen, ook een sportkoppeling. is hij lekker happig op het gas.

Inlaat: helaas moet je je LuchtMassaMeter er wel tussen houden, anders kon je een grotere diameter inlaatbuis plaatsen. (ditzelfde geldt ook voor de uitlaat, grotere diameter is meer flow).
Maak je je inlaat langer, heb je een groter koppelbereik (en iets verhoogd, maar is slecht te meten). Maak je em heel kort, is je gasrespons vlotter. Dat is dan weer ideaal voor kortere sprintjes.

Gewichtsbesparing kan je zelf doen, hoeft niks te kosten, maar RDW zou moeilijk kunnen doen bij een fuik-controle met op papier 5 zitplaatsen en in werkelijkheid 2 ...

OnlyIfUsayPlz schreef:en meer voor de grap, maar zou het mogelijk zijn om een 13B-REW( :prayer: )rotary engine te plaatsen in en 323f?"

"Heel veel geld zal ik er niet aan uit kunnen geven.


Hier geef je antwoord op je eigen vraag xD
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Plaats reactie