Waar op letten bij aanschaf van een 323F BG?

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
4Koen63
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 14 apr, 2017 1:01 am
Auto: 323F BG 1.8
SYC/ Wie is wie-topic: 40243
Extra parameters: f=7

Waar op letten bij aanschaf van een 323F BG?

Bericht door 4Koen63 »

Beste leden!

Ik zal mezelf even kort voorstellen:

Ik ben Koen, 24 jaar oud en kom uit Venlo. Ik ga komende zaterdag kijken voor een 323F BG. Graag zou ik van jullie willen weten wat de zwakke/aandachtspunten zijn van dit model.

Het gaat om een 1.8 16v (108 pk versie, niet de GT) uit 1992.
Wat zijn trouwens de motorische verschillen tussen de 108 pk versie en de 131 pk versie?

Alvast bedankt en wellicht tot ziens,

M.v.g.,

Koen
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Waar op letten bij aanschaf van een 323F BG?

Bericht door Jermaniac »

Welkom Koen!
:bg:
Leuk dat je voor een BG gaat kijken!

Om de laatste vraag gelijk ff te beantwoorden:
De 106pk versie heeft een enkele nokkenas maar wel eentje die 16 kleppen bediend. 1.8 zijn van zichzelf soepele motoren maar de SOHC (Single Over-Head Camshaft) haalt z'n meeste koppel uit het middenbereik (rond 5000rpm is de puf er wel uit).
De GT met 131pk heeft dus de DOHC (Double). Deze heeft ook een grotere cilinderkop om plaats te maken voor de extra nokkenas. Deze motor kenmerkt zich door z'n extra paardjes bovenin (+5000rpm).
GT versies worden zeldzaam!

Mede dankzij de standaard BG kwaaltjes.
Motorisch is er eigenlijk weinig op aan te merken, let alleen wel op de standaard dingen zoals staat van de olie, koppeling, loopt ie op alle 4 etc...


Grootste struikelblok: ROEST
Al kan ie er uit zien of hij net uit de showroom rolt, roest begint bij de bodem en wordt vaak alleen gezien bij de APK.

Achter de voorste veerpoten (in het spatscherm) kan een "scheur" ontstaan ter hoogte van het chassisbalk daar.
Is prima te zien door het stuur te draaien.
Links is vaak als eerst aan de beurt.

Veerpootophanging achter. Is het makkelijkst te controleren door de speakerkapjes los te halen naast de hoedenplank. Als er geen speakers gemonteerd zitten kijk je rechtstreeks op het toplager. Is het blikwerk eromheen aangetast? Is een rotklus om te doen en duur om te laten doen. Zijn er wel speakers aanwezig moet je ff de bank plat leggen en iets meer moeite doen om te kijken/voelen.
Oh, om geen boze verkoper te krijgen, het brede gedeelte van het speakerkapje heeft trekdopjes, trek dus de brede kant omhoog, dan alleen nog naar voren halen en hij is los.

Langs de dorpel:
Voornamelijk vooraan kan er langs de felsrand (waar je de krik onder moet zetten) aan de "binnenkant" ook roest ontstaan. Zit echt pal achter die rand, is makkelijk te voelen. Even iets verder kijken kan ook geen kwaad, gebeurd niet snel maar de voorste vloerpanelen kunnen ook vergaan.

Bij de kofferbak heb je rechts een ruitenwisservloeistofreservoir voor de achterruit. Geen APK afkeur maar het blik eronder rot vrijwel altijd weg door een verstopt afwateringsrubbertje.

Remleidingen:
Hoe verder naar achteren, hoe erger het meestal is (geworden). Ff visueel inspecteren, dus even op de grond. Vaak APK afgekeurd!

Bij de achterbrug wordt vaak de stabilisatiestang verwijderd. Controleer of deze er nog aan zit, komt wel ten goede aan het rij gedrag. Check gelijk de remleidingen daar zover als dat kan.

Zover bij mij bekend deze kwalen. Ik ga er een beetje van uit dat je wel een basiskennis hebt van auto's dus het normale onderhoud heb ik hierin niet behandeld.
Ik hoop dat je een goeie treft! Ze beginnen schaars te worden (vooral de 1800's).

-Jermaine
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
4Koen63
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 14 apr, 2017 1:01 am
Auto: 323F BG 1.8
SYC/ Wie is wie-topic: 40243
Extra parameters: f=7

Re: Waar op letten bij aanschaf van een 323F BG?

Bericht door 4Koen63 »

Hallo Jermaine en dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Dit helpt mij enorm.

Kun je van de 1.8 een GT maken door de cilinderkop uit te wisselen, of komt er meer bij kijken?

Basiskennis heb ik gelukkig wel redelijk, het technische gedeelte komt wel goed. Logisch is dat bij een auto van deze leeftijd roest de grootste vijand wordt, maar dankzij jou weet ik nu exact waar ik moet kijken en opletten. Hartelijk dank daarvoor.

M.v.g.,

Koen
4Koen63
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 14 apr, 2017 1:01 am
Auto: 323F BG 1.8
SYC/ Wie is wie-topic: 40243
Extra parameters: f=7

Re: Waar op letten bij aanschaf van een 323F BG?

Bericht door 4Koen63 »

Dank voor de tips nogmaal. Ik heb de auto zaterdag gekocht.
Vrijdag ophalen. Dan zal ik meer posten :-D
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Waar op letten bij aanschaf van een 323F BG?

Bericht door Jermaniac »

Ah top! Viel dus mee neem ik aan?

Maak een mooi topic aan onder "Show Your Car" (SYC) met fotootjes want daar houden we van!

Praktisch gezien past de GT kop op het onderblok van de SOHC alleen de VICS van de GT krijg je niet aangestuurd en je ECU zal niet perfect reageren op de vraag naar meer benzine.
De VICS (variable intake course system) valt te verwijderen, maar loopt dat niet optimaal onderin (tot 3000rpm). Mijn motortje had officieel ook VICS maar is ook verwijderd.

Maar alsnog kan je niet het optimale eruit halen, ook vanwege het feit dat de ECU is begrenst op 6500rpm. Dit valt wel eenvoudig te wijzigen. Heb de mijne verhoogt naar 7200. Standaard GT is begrenst op 7500rpm.
Zoals ik al zei haalt de DOHC z'n piekvermogen bovenin, dus je hebt wel baat bij die extra modificatie.

Maar of het wil?
Ja. Je kan er mee rijden. Maar optimaal? Nee
Niet na wat aanpassingen in elk geval.

-Jermaine
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Plaats reactie