distributie vervangen, how-to

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
mark.timmer
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 1:10 pm

distributie vervangen, how-to

Bericht door mark.timmer »

Dag allemaal!

Sinds kort ben ik eindelijk in het bezit van een nieuwe auto (1.5 BA) liefde, ze heeft duidelijk wat motorische liefde en aandacht nodig.

Afgelopen dagen heb ik heel wat speurneuzerij uitgevoerd naar een mooie how-to vervang ik haar distributieriem.

Tot mijn spijt kom ik veel dode topics tegen, al dan niet te spreken over een antaal interessante dode links.

Is er iemand, die zegt: nou, per toeval heb ik nog een mooie how-to, zodat haar distributie weer vers gemaakt kan worden.

Moet ik rekening houden met speciaal gereedschap, of een tooltje om een nokkas vast te zetten? (deze zit inwendig met een ketting verboden toch ?)

in afwachting van de antwoorden. :thanx:
Laatst gewijzigd door mark.timmer op ma 22 mei, 2017 9:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: distributie vervangen, how-to

Bericht door sneakz »

Distributie is in principe goed te doen als je vaker iets gedaan hebt aan auto's. Weet eigenlijk niet zeker of je nou een speciaal tooltje nodig had om de krukaspoelie eraf te draaien.

Dit is in ieder geval hoe het ongeveer gaat uit m'n hoofd:

-Kwestie van een beetje ruimte maken door wat slangen weg te halen
-Dan het blok even ondersteunen met een krik en de motorsteun losmaken.
-Kappen die over de distributie afdekken eraf.
-Nokken assen en krukaspoelie even goed markeren mocht de boel verdraaien.
-oude distributie eraf
-waterpomp eruit en vervangen
-nieuwe spul erop en alles weer omgekeerde volgorde weer monteren.


Het makkelijkst is om de distributie over de lengte door te snijden zodat de helft blijft zitten. Dan de nieuwe er half opschuiven en dan de oude doorsnijden en de nieuwe er helemaal op te schuiven. Maar dan kun je niet de loop en spanrollen vervangen en dat zou ik wel aanraden.


Net als het meeste is dit gewoon een kwestie van beginnen. Enige lastige is dat de motorsteun even los moet en je het blok moet ondersteunen.
mark.timmer
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 1:10 pm

Re: distributie vervangen, how-to

Bericht door mark.timmer »

sneakz schreef:Distributie is in principe goed te doen als je vaker iets gedaan hebt aan auto's. Weet eigenlijk niet zeker of je nou een speciaal tooltje nodig had om de krukaspoelie eraf te draaien.

Dit is in ieder geval hoe het ongeveer gaat uit m'n hoofd:

-Kwestie van een beetje ruimte maken door wat slangen weg te halen
-Dan het blok even ondersteunen met een krik en de motorsteun losmaken.
-Kappen die over de distributie afdekken eraf.
-Nokken assen en krukaspoelie even goed markeren mocht de boel verdraaien.
-oude distributie eraf
-waterpomp eruit en vervangen
-nieuwe spul erop en alles weer omgekeerde volgorde weer monteren.


Het makkelijkst is om de distributie over de lengte door te snijden zodat de helft blijft zitten. Dan de nieuwe er half opschuiven en dan de oude doorsnijden en de nieuwe er helemaal op te schuiven. Maar dan kun je niet de loop en spanrollen vervangen en dat zou ik wel aanraden.


Net als het meeste is dit gewoon een kwestie van beginnen. Enige lastige is dat de motorsteun even los moet en je het blok moet ondersteunen.


Thnx, voor de snelle reactie.

Span en loop rollen vervang ik erbij, net als de waterpomp.

Is mijn opgezocht info juist : vanaf bepaald chassisnummer een distributieriem met 123/125 nokken nodig?

Greetz. :323fclub:
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: distributie vervangen, how-to

Bericht door sneakz »

Ja dat klopt, de jongere modellen hebben 125 en de latere 123. Weet niet meer precies wanneer het overgangsjaar is.
mark.timmer
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 1:10 pm

Re: distributie vervangen, how-to

Bericht door mark.timmer »

Beste,

Aangezien de Mazda dealer mij geen informatie wilt verstrekken..

Weet iemand of het volgende klopt:

bouwjaar 02-1997

- 1 x spanrol
- 1 x een gladde looprol
- 1x een getande looprol

greetz 8-)
gio
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: do 18 mar, 2010 4:34 pm
Auto: 323 FBA

Re: distributie vervangen, how-to

Bericht door gio »

Welke de juiste tandriem is moet aan de hand van je motornummer worden bepaald (kentekenbewijs en/of motor/chassis-plaatje in je motorruimte).
Ik geef dat bijv op bij carpartsdiscount.nl en die bestellen dan de juiste.
Ik had bijv een Z5-motor in mn BA'tje 1998 facelift.
Beter is even langs te gaan bij een automaterialen-bedrijf die bijv ook aan garages levert. Heb je de verkeerde set, dan zijn ze meestal niet zo moeilijk met omwisselen, omdat dat bij garages doorlopend gebeurd.
Ik zou wel tandriem, rollen-set, pomp evt. pakkingen e.d. in 1 keer bestellen, omdat alles dan op elkaar is afgestemd.
De Mazda-dealer is relatief duur, traag en niet zo erg thuis in de oudere modellen.
eagle323f
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 okt, 2017 10:50 pm

Re: distributie vervangen, how-to

Bericht door eagle323f »

hoi heb je toevallig nog en how to gevonden voor distibutie riem vervangen ik moet het namelijk ook waterpomp lekt dus ook distributie vervangen heb ook 1.5 als jij niog iets hebt vraagbaak of how to zou tof zijn
Plaats reactie