Hallo,
Ik ben nieuw hier en hoop dat k hier mensen vind die me kunnen helpen.
K ben in het bezit van een 323f ba 1.5i 1997 moter is een z5.
Mijn f-je loopt sinds kort warm bij eens snelheid van
110/120 km/u of hoger.
Als k afrem tot 100 km/u en met die snelheid door rij dan daalt mijn temperatuur snel naar normaal.
Ook als die zo warm is en k wil stoppen voor te kijken of de fan draait is een probleem want voor dat k stil sta is de auto weer op normaal temp.
Iemand een idee wat dit Is?
En dan heb k de vraag hoe k de fan kan starten via de diagnose poort, dit is me al eens gelukt maar weet niet meer welke pin k daarvoor had gepakt.
Hopelijk heb k t een beetje goed uitgelegd en hoop op een reactie
Gr gio
Mazda 1.5 word warm
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
-
- Newbie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo 23 jul, 2017 1:17 am
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
- Jermaniac
- Clublid
- Berichten: 257
- Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
- Auto: 1991 BG 1.6 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 38584
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Mazda 1.5 word warm
Kan een paar oorzaken hebben.
Nu is dit lastig te beoordelen vanachter m'n toetsenbord, maar ik zal m'n glazen bol er ff bij pakken.
De thermostaat regelt je warm-water circulatie.
Dingetje zelf kost hooguit 20 euro en is binnen een half uur te vervangen. Daarna wel weer afvullen met water; of beter koelvloeistof.
Verstopte radiateur is ook mogelijk, maar dan heeft deze in het verleden vast al een lekkage gehad en is er toen een "pil" in gegooid om het lek tijdelijk te dichten. Nadeel hiervan is dat die smurrie overal in gaat zitten. Je thermostaat bijvoorbeeld waardoor die open of dicht blijft staan.
De duurste mogelijke veroorzaker kan je waterpomp zijn.
Als die versleten is, kan deze doordraaien. Voornamelijk als er te veel weerstand (water) is kan de versleten pomp dat niet meer aan waardoor er te langzaam water door de radiateur wordt gepompt en dus niet de rijwind volledig kan benutten.
Probeer eerst eens je koelslangen te voelen of ze heet zijn na een rit.
Probeer het ook eens in de 4e versnelling op 3500 toeren of meer.
Geef je resultaten maar weer door als je dat geprobeerd hebt.
Nu is dit lastig te beoordelen vanachter m'n toetsenbord, maar ik zal m'n glazen bol er ff bij pakken.
De thermostaat regelt je warm-water circulatie.
Dingetje zelf kost hooguit 20 euro en is binnen een half uur te vervangen. Daarna wel weer afvullen met water; of beter koelvloeistof.
Verstopte radiateur is ook mogelijk, maar dan heeft deze in het verleden vast al een lekkage gehad en is er toen een "pil" in gegooid om het lek tijdelijk te dichten. Nadeel hiervan is dat die smurrie overal in gaat zitten. Je thermostaat bijvoorbeeld waardoor die open of dicht blijft staan.
De duurste mogelijke veroorzaker kan je waterpomp zijn.
Als die versleten is, kan deze doordraaien. Voornamelijk als er te veel weerstand (water) is kan de versleten pomp dat niet meer aan waardoor er te langzaam water door de radiateur wordt gepompt en dus niet de rijwind volledig kan benutten.
Probeer eerst eens je koelslangen te voelen of ze heet zijn na een rit.
Probeer het ook eens in de 4e versnelling op 3500 toeren of meer.
Geef je resultaten maar weer door als je dat geprobeerd hebt.
Famillia Guy
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White