Mazda3 MPS
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
-
- Newbie
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 7:50 am
Specs:
184 kW / 250pk bij 5500 t/min
380 Nm bij 3000 t/min
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/u: 6,1 sec
50-100 km/u in 3e versnelling: 4,2 sec
80-120 km/uin 5e versnelling: 5,4 sec
Dit zijn voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie. Het kan zelfs zijn dat de MPS nog ietsjes meer pk's krijgt
-
- Newbie
- Berichten: 50
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 7:50 am
Mazda heeft eindelijk de officiele speficaties van het topmodel van de Mazda3 bekend gemaakt. De MPS is voorzien van Mazda’s 2.3-liter DISI turbo-benzinemotor. De motor levert meer dan 250 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min. Daarmee is de Mazda3 MPS op dit moment de krachtigste compacte lhot hatch' met voorwielaandrijving.
Techniek
De Mazda3 MPS is het tweede model in de Mazda Performance Series die het levenslicht ziet. Twee maanden geleden introduceerde Mazda de Mazda6 MPS, de snelle sedan die gebruik maakt van dezelfde 2.3 liter DISI turbomotor als de Mazda3 MPS, maar beschikt over vierwielaandrijving en meer een GT-karakter heeft. De Mazda3 MPS heeft voorwielaandrijving om het lage gewicht en de wendbaarheid van de oorspronkelijke Mazda3 ten volle te kunnen benutten. Bovendien hangt aan voorwielaandrijving een gunstiger prijskaartje Opvallend is dat Mazda deze specs nog aanduidt als voorlopige cijfers.
Dankzij de stijvere carrosserie en het aangepaste onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor superieure rijeigenschappen. Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van de carrosserie met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet alleen veel vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan de Euro IV emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de prestaties bijzonder laag ligt. De MPS is uiteraard voorzien van een handgeschakelde 6-bak.
Veiligheid
Rondom zijn grote schijfremmen gemonteerd: geventileerde schijven van 320 mm op de voorwielen en massieve schijven van 280 mm op de achterwielen. Verder zorgen een dubbele rembekrachtiger en een grote hoofdremcilinder voor krachtige en stabiele remwerking. Verder is de MPS standaard voorzien van diverse actieve veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, noodstophulp en dynamische stabiliteitsregeling. De inzittenden van de Mazda3 MPS worden beschermd door het Mazda Advanced Impact Energy Distribution and Absorption System, een constructiewijze die de botsingsenergie verdeelt en absorbeert. Dubbele airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn standaard. Een samendrukbaar rempedaal en een veiligheidsstuurkolom verkleinen de kans op letsel aan de onderbenen van de bestuurder.
Exterieur
De Mazda3 MPS is gebaseerd op de 5-deurs Sport. Uiterlijk zien we dikkere bumpers, sideskirts, achterspoiler e.d. Het gebruikelijke werk op een topmodel wat meer body en onderscheid te geven. De voorschermen zijn 20mm breder om zo ruimte te bieden aan de tienspaaks 18" lichtmetalen velgen. De dikke uitlaat achter (95 mm) laat zien dat er met de Mazda3 MPS niet te sollen valt. Al is het jammer dat dit model geen twee uitlaten heeft zoals de Mazda6 MPS. Maar ook de CX-7, MX-5 en RX-8. Wat de MPS wel overgenomen heeft van zijn grotere broer zijn de scherpe lijnen op de motorkap.
Interieur
In het interieur valt het onderscheid wel mee. De mett rode stiksels geaccentueerde bekleding van de sportstoelen, stuurwiel en pookknop zorgen voor een sportieve noot. Netals de aluminium pedalen en de roestvrijstalen dorpellijsten. Het instrumentenpaneel bevat een matzwart sierpaneel met een fijne structuur en gaat door tot 260km/h. Een subtiele MPS-logo vinden we ook in de kokers en tevens op de stoelen.
Al met al is het technisch een indrukwekkende auto. Het uiterlijk is nog relatief bescheiden gebleven. Bron: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/16.htm
Techniek
De Mazda3 MPS is het tweede model in de Mazda Performance Series die het levenslicht ziet. Twee maanden geleden introduceerde Mazda de Mazda6 MPS, de snelle sedan die gebruik maakt van dezelfde 2.3 liter DISI turbomotor als de Mazda3 MPS, maar beschikt over vierwielaandrijving en meer een GT-karakter heeft. De Mazda3 MPS heeft voorwielaandrijving om het lage gewicht en de wendbaarheid van de oorspronkelijke Mazda3 ten volle te kunnen benutten. Bovendien hangt aan voorwielaandrijving een gunstiger prijskaartje Opvallend is dat Mazda deze specs nog aanduidt als voorlopige cijfers.
Dankzij de stijvere carrosserie en het aangepaste onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor superieure rijeigenschappen. Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van de carrosserie met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet alleen veel vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan de Euro IV emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de prestaties bijzonder laag ligt. De MPS is uiteraard voorzien van een handgeschakelde 6-bak.
Veiligheid
Rondom zijn grote schijfremmen gemonteerd: geventileerde schijven van 320 mm op de voorwielen en massieve schijven van 280 mm op de achterwielen. Verder zorgen een dubbele rembekrachtiger en een grote hoofdremcilinder voor krachtige en stabiele remwerking. Verder is de MPS standaard voorzien van diverse actieve veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, noodstophulp en dynamische stabiliteitsregeling. De inzittenden van de Mazda3 MPS worden beschermd door het Mazda Advanced Impact Energy Distribution and Absorption System, een constructiewijze die de botsingsenergie verdeelt en absorbeert. Dubbele airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn standaard. Een samendrukbaar rempedaal en een veiligheidsstuurkolom verkleinen de kans op letsel aan de onderbenen van de bestuurder.
Exterieur
De Mazda3 MPS is gebaseerd op de 5-deurs Sport. Uiterlijk zien we dikkere bumpers, sideskirts, achterspoiler e.d. Het gebruikelijke werk op een topmodel wat meer body en onderscheid te geven. De voorschermen zijn 20mm breder om zo ruimte te bieden aan de tienspaaks 18" lichtmetalen velgen. De dikke uitlaat achter (95 mm) laat zien dat er met de Mazda3 MPS niet te sollen valt. Al is het jammer dat dit model geen twee uitlaten heeft zoals de Mazda6 MPS. Maar ook de CX-7, MX-5 en RX-8. Wat de MPS wel overgenomen heeft van zijn grotere broer zijn de scherpe lijnen op de motorkap.
Interieur
In het interieur valt het onderscheid wel mee. De mett rode stiksels geaccentueerde bekleding van de sportstoelen, stuurwiel en pookknop zorgen voor een sportieve noot. Netals de aluminium pedalen en de roestvrijstalen dorpellijsten. Het instrumentenpaneel bevat een matzwart sierpaneel met een fijne structuur en gaat door tot 260km/h. Een subtiele MPS-logo vinden we ook in de kokers en tevens op de stoelen.
Al met al is het technisch een indrukwekkende auto. Het uiterlijk is nog relatief bescheiden gebleven. Bron: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/16.htm
-
- Rookie
- Berichten: 164
- Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 3:38 pm
-
- Novice
- Berichten: 656
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:45 pm
Is echt een stoere auto om te zien 8)
Heb je toevallig een wallpaper formaat van deze:
http://www.mazda-madness.nl/images/g3mpsb.jpg
Heb je toevallig een wallpaper formaat van deze:
http://www.mazda-madness.nl/images/g3mpsb.jpg
-
- Expert
- Berichten: 1446
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:03 pm
Wolfje666 schreef:flatliner schreef:Komt de 3 MPS ook als sedan trouwens?
Helaas, de berichten die ik hier over gehoord heb van de Mazda-dealer waren hier negatief over.
Ben zelf aan het kijken voor vervanging van de F (over jaartje of 2 max).
Gezien de populariteit van de Protegé5 in Amerika denk ik/weet ik bijna zeker dat het bij een hatchback blijft.
-
- Rookie
- Berichten: 172
- Lid geworden op: za 04 mar, 2006 8:45 am