waarom winterbanden?

Alles wat je bij de overige topic's niet kwijt kan.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

rkeyers
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 7:31 am

Re: waarom winterbanden?

Bericht door rkeyers »

Sparkle_ schreef:En toch kan je als je gewoon kan autorijden, met zomerbanden prima vooruit in Nederland. Je moet alleen anders gaan rijden, en beter vooruit denken.


Ahhhhh jij bent dus een van die mensen die de snelheid aanpast zodat het veilig is (met de banden waarmee ze rijden), en dus voor mij 30 gaat zitten rijden op een rechte weg. :axe:

Gekkigheid natuurlijk, ik snap hoe je het in jouw geval bedoeld, maar je zult ze de kost moeten geven voor wie bovenstaande werkelijkheid is!

Maar als slipinstructeur zie ik toch wel voordelen :mrgreen:
Van 323F (BA) via Volvo (V40) weer bij 323F (BJ)
niels86
Novice
Novice
Berichten: 718
Lid geworden op: za 04 nov, 2006 10:46 pm
Auto: MAZDA 323F BA 1.5

Re: waarom winterbanden?

Bericht door niels86 »

laat ze die winterbanden maar verplicht stellen, dan zal ik belachelijk veel werk hebben als bandenboer zijnde.
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: waarom winterbanden?

Bericht door pop-i »

Tja meestal zijn het de mensen die nooit op winterbanden hebben gereden die zeggen "ach dat heb je niet nodig voor die 3 maanden winter"

op de lange rit ben je net zoveel geld kwijt want als je winterbanden hebt dan slijten je zomerbanden niet dus op de lange rit doe je net zo lang met je bandjes.

Ik ben toch blij dat ik ze der al onder heb.
hoeveel lui ik vorig jaar wel niet heb helpen duwen omdat ze niet van hun plek afkwamen. en ik ploegde overal zonder problemen doorheen.

tuurlijk je moet niet overmoedig worden en denken dat je hetzelfde kan rijden als met 30+ maar dat heeft ook met de rijervaring te maken denk ik.

ik ben niet zo van verplichte dingen maar op dit punt zou ik het graag zien.

net als een slipcursus.
ik zou graag zien dat die ook verplicht word met je papiertje halen (al ben je al blij als je die auto "normaal" onder controle houd.

ik ga altijd expres lopen slippen op plekken waar het kan.
want dan weet je in ieder geval hoe je wagen reageert op bepaalde situaties.

zijn genoeg mensen idd die denken ik heb abs dus kan me niks gebeuren.
maar schrikken dan als een gek als de wagen beginnen te schokken/lawaai als de abs inspringt en dan van schrik het pedaal loslaten haha.

rkeyers schreef:Ahhhhh jij bent dus een van die mensen die de snelheid aanpast zodat het veilig is (met de banden waarmee ze rijden), en dus voor mij 30 gaat zitten rijden op een rechte weg.



idd schijtirritant is dat. en jou dan boos aankijken wanneer je ze inhaalt.
Afbeelding
eBoonstra
Advanced
Advanced
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 2:46 pm
Auto: Fiat Grande Punto JT
SYC/ Wie is wie-topic: 32567
Extra parameters: f=7

Re: waarom winterbanden?

Bericht door eBoonstra »

pop-i schreef:
rkeyers schreef:Ahhhhh jij bent dus een van die mensen die de snelheid aanpast zodat het veilig is (met de banden waarmee ze rijden), en dus voor mij 30 gaat zitten rijden op een rechte weg.



idd schijtirritant is dat. en jou dan boos aankijken wanneer je ze inhaalt.


+1
'06 Fiat Grande Punto 1.9 JTD MultiJet & '13 Vespa LX Touring Quattro Tempi 25 Grigio Apuano
History: '96 BA 1.5 GLX, '95 BA 2.0 KF GT, '95 BA 1.8 GLX, '96 BA 1.8 GLX.

Veel onderdelen -> http://www.323fclub.nl/site/viewtopic.php?f=13&t=36549
rkeyers
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 7:31 am

Re: waarom winterbanden?

Bericht door rkeyers »

Ik kan sowieso iedereen aanraden om een slipcursus te doen.
Ik ben hier geen reclame aan het maken voor de toko waar ik werk: ik zal de bedrijfsnaam niet noemen, maar het is wel zo.

Waar ik altijd het hardste om moet lachen zijn de stoere mannen die 'precies weten hoe het allemaal moet'.

Een enkeling heeft het bij het rechte eind, dat is prachtig, dan de praktijk nog (kom ik zo op terug).

De meesten zitten er flink naast.
Ik nodig die mensen dan ook van harte uit om hun eigen theorie eens in de praktijk te brengen. Ze krijgen dan zelfs 2 pogingen.
Nadat ze 2x hopeloos van de baan zijn gevlogen mogen ze onze manier eens proberen.

Even terugkomen op de juiste theorie:
Kijk, in een dergelijke situatie reageer je uit reflex. Dat is gewoon zo. Door mensen dit in de praktijk te laten ervaren op een slipbaan, trainen we de reflexen.

Dus men kan het misschien in theorie wel weten, maar de praktijk kan soms tegennatuurlijk zijn waardoor op het 'moment supreme' het reflex het wel eens kan winnen van de theorie. De truc is dus om de reflexen met praktijkervaring te trainen op de juiste theorie. Dat is het geheim van een goede slipcursus.

En ja... dat moest verplicht zijn.
Stom voorbeeld: Bij motorrijbewijs is het wel een verplicht onderdeel, maar heeft iemand voor zijn autorijbewijs tijdens het examen een veplichte noodstop moeten maken?
Van 323F (BA) via Volvo (V40) weer bij 323F (BJ)
Gebruikersavatar
Blue Impulse
Novice
Novice
Berichten: 501
Lid geworden op: vr 26 feb, 2010 8:08 pm
Auto: 323F BJ 1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 30021
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: waarom winterbanden?

Bericht door Blue Impulse »

+1 voor bovenstaande dat het verplicht moet worden. Op één voorwaarde: Dat ze de prijzen ook wat aanpassen. Ik als beginnend bestuurder wilde dit sowieso erg graag omdat het vooral leerzaam is [offtopic]Maar stiekem ook wel leuk ;)[/offtopic] Het punt dat mij altijd heeft tegengehouden is de prijs.. Nu kun je wel zeggen: Als je veilig op weg wilt moet je daarvoor betalen. Dat klopt idd maar voor een student kan het best een duur grapje zijn. Nu had ik geluk dat ik een mooie aanbieding had en die heb ik met bijde handen gelijk aangepakt en wat ben ik blij dat ik het gedaan heb!! :D

[offtopic]Winterbanden zitten er ondertussen onder en moet zeggen dat het nu al wel lekker rijd op nat wegdek :oops:[/offtopic]
15-01-2010 / 08-01-2013 Mazda 323F BA 1997
04-01-2013 / Present Mazda 323F BJ 2003
rkeyers
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 7:31 am

Re: waarom winterbanden?

Bericht door rkeyers »

Wie de voordeelsites op internet (Goldendeals, Groupon, iBood) een beetje in de gaten heeft kan voor een hele schappelijke prijs een slipcursus boeken.

Tip: Neem die van minimaal een halve dag en als het even kan van een dag.
Bij ons zit bij de dagcursus bijvoorbeeld ook de ongevalssimulator: Dan wordt je in een auto op z'n kop gezet en moet je jezelf bevrijden (na de theorie te hebben geleerd natuurlijk :))

Bij 2- of 3 uurs cursussen heb je kans dat bijvoorbeeld achterwielslip net niet past. Dat is op zich niet heel erg, want het maken van een goede noodstop en het corrigeren van een voorwielslip bij een voorwielaangedreven auto zijn het meest belangrijk omdat die het meest voorkomen.

Maar als je de kans hebt om een dag te doen (aanbieding dus afwachten, dan is het echt wel te doen) dan zou ik dat doen.
Van 323F (BA) via Volvo (V40) weer bij 323F (BJ)
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: waarom winterbanden?

Bericht door Sparkle_ »

rkeyers schreef:Ik kan sowieso iedereen aanraden om een slipcursus te doen.
Ik ben hier geen reclame aan het maken voor de toko waar ik werk: ik zal de bedrijfsnaam niet noemen, maar het is wel zo.

Waar ik altijd het hardste om moet lachen zijn de stoere mannen die 'precies weten hoe het allemaal moet'.

Een enkeling heeft het bij het rechte eind, dat is prachtig, dan de praktijk nog (kom ik zo op terug).

De meesten zitten er flink naast.
Ik nodig die mensen dan ook van harte uit om hun eigen theorie eens in de praktijk te brengen. Ze krijgen dan zelfs 2 pogingen.
Nadat ze 2x hopeloos van de baan zijn gevlogen mogen ze onze manier eens proberen.

Even terugkomen op de juiste theorie:
Kijk, in een dergelijke situatie reageer je uit reflex. Dat is gewoon zo. Door mensen dit in de praktijk te laten ervaren op een slipbaan, trainen we de reflexen.

Dus men kan het misschien in theorie wel weten, maar de praktijk kan soms tegennatuurlijk zijn waardoor op het 'moment supreme' het reflex het wel eens kan winnen van de theorie. De truc is dus om de reflexen met praktijkervaring te trainen op de juiste theorie. Dat is het geheim van een goede slipcursus.

En ja... dat moest verplicht zijn.
Stom voorbeeld: Bij motorrijbewijs is het wel een verplicht onderdeel, maar heeft iemand voor zijn autorijbewijs tijdens het examen een veplichte noodstop moeten maken?



Heb vorig jaar een situatie gehad waarin ik dus (rechtvooruit) aan het glijden ging. Doordat in de reflex ik de rem intrapte, en dus blokkeerde, maarrr als je dat je hersens gebruikt haal je je voet weer omhoog, en dan weer in, en weer omhoog, oftewel ABS maar dan in het echt, dat stukje viel me wel op. Je moet er wel echt even over nadenken zeg maar. Ik had dus uiteindelijk het
ook weer onder controle. Of langzamer, op een rotonde 3/4 waarbij halverwege de achterkant dreigde weg te glijden. Tikje rem, keer tikje stuur, en ik had de auto weer... Ik denk zelf, dat als je harder rijd het makkelijker is
om de boel te blijven controleren dan dat je langzaam rijd. Het kan natuurlijk
harder fout gaan als het fout gaat, maar de voorwaardse gang is hoger.

Wat ik wel altijd vind bij slipcursus dat je dan in een van de auto's moet die daar staan van de school. Echter die ken je helemaal niet...

Wil wel graag al langer een keer een slipcursus doen, maar dan wel met de F! Waar ik dus elke dag in zit... En waar ik zelf mee bekend ben. Denk dat ik het niet zo slecht zal doen.

Vind wel dat het echt veel scheelt als je oefent in de sneeuw bijv. Bijvoorbeeld tweetal cola blikjes neerzetten, en dan er tussen door proberen te komen, alsin een slalom. En wat moeilijkere dingen als gewoon een keer aan de handrem. 90, 180, 270 graden,
vierkantje, links meteen rechts met glijdende achterkant, blijven rijden overal
bij! Achteruit 180 naar vooruit, of andersom. Of gewoon wat harder gaan glijden, dus dat je meer richting driften gaat. Vorig jaar met de charade 50kmpu full lock sideways... behoorlijk gaaf, en leerzaam, met name over hoeveel stuur input er nodig is om iets te laten gebeuren.

Of dingen als liftoff oversteer creeren, op gegeven moment heb je de handrem niet eens nodig als je het goed doet.

Maar hierdoor krijg je erg veel gevoel over hoe een 4 wieler met voorwiel sturing / en bij ons aandrijving ook, glijd in de sneeuw. ** een heftruck
bijvoorbeeld kan diagonaal in de sneeuw... :wink:

Denk dat aanleg hebben voor, ook veel scheelt trouwens! :wink:
Afbeelding
Riesh
Master
Master
Berichten: 2398
Lid geworden op: di 26 dec, 2006 9:41 pm
Auto: Demio / Micra
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: waarom winterbanden?

Bericht door Riesh »

sparkle, ik mag hopen dat je met remmen/rem loslaten niet bedoelt wat er staat (pompend remmen).Op die manier breng je namelijk juist de auto in onbalans.

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is de druk van je voet op het pedaal veranderen waardoor de wielen net niet meer blokkeren. Als je dit goed aangeleerd krijgt bij een antislip cursus (een slip cursus is iets anders) dan is je remweg korter dan met de beste abs.
www.nicosport.nl - tuning en onderstel
www.brandblusserexpert.nl - voor de goedkoopste brandblussers
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: waarom winterbanden?

Bericht door Sparkle_ »

Ja, loslaten, en beetje pompen zeg maar wel met gevoel... :lol: :wink:

Ging me erom dat veel mensen op de rem gaan staan tot ze stilstaan...


En ik vind ABS in de winter echt vrij nutteloos, het systeem snapt er geen
reet van als er sneeuw ligt. Vorig jaar gemerkt met iemand anders zijn auto
met ABS.

Ik heb vorig jaar alleen geloof ik voor 25 uur in de sneeuw gespeeld. :) In
ieder geval 3 volle tanken erdoor. :lol: In totaal zou ik nu iets van 40 uur
speel tijd hebben gehad in de sneeuw.
Afbeelding
Plaats reactie