Vraag over 2e hands Mazda kopen

Alles wat je bij de overige topic's niet kwijt kan.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Rianne87
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 11 dec, 2011 5:56 pm

Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door Rianne87 »

Hallo,

Ik heb een hele mooie auto gezien en ga morgen een proefrit maken. Ik heb alleen geen verstand van en ervaring met Mazda.

Het gaat om een:
Mazda 323 1.5I GLX Fastbreak LPG G3 Airco
met een kmstand van 250.000 km en bj 1999 en een nieuwe cilinderkop met geharde kleppen.

Ik lees op internet dat een hoge km stand niet zo veel zegt omdat dit ook snelwegkm kunnen zijn in combinatie met goed onderhoud. De motor schijnt onverwoestbaar te zijn..

Hebben jullie tips waar ik morgen op moet letten of naar moet vragen? En misschien ervaringen?

Mvg
Rianne
djmarcio
Advanced
Advanced
Berichten: 1037
Lid geworden op: di 06 sep, 2011 10:26 pm
Auto: 323F 1.6 BJ 2001
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door djmarcio »

je moet een beetje ruig rijden met de proefrit zo als je normaal niet rij

om te kijken of er rare geluiden van de wielagers enz afkomen

verder moet je vragen voor de ditrubutie riem wanneer die vervangen is
is een duur geintje

en inderdaat het is een japans blok die staan bekand als niet kapot te krijgen
maar natuurlijk gaan er soms wel wat dingen stuk

kijk even of alles goed werkt wat je dagelijks gebruikt in de auto

en of er niet te veel roets zit inder de auto en om de auto heen en als je de motor kap los doe moet je waar de vering in zit laat maar zeggen boven de wielkasten de schotels niet te verroest zijn

voor de rest zal ik het niet echt durfen te zeggen
Afbeelding
Cyrax
Novice
Novice
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 14 mar, 2008 5:45 am
Auto: motor veel beter

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door Cyrax »

wielkasten inspecteren
kijken naar vocht in de auto en dan niet damp maar plassen of erg vochtige bekleding

wanneer de apk vervalt

stabilisatie stangen

drukken op de neus en kont of de schokdempers af zijn

en zie boven
ik heb geen club nodig in heb mijn vrienden
Ross
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 09 mar, 2011 11:56 am

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door Ross »

Hoi,

Maak een testrit zonder de eigenaar want die gaat dit niet leuk vinden terwijl het geen kwaad kan...deze test doe je niet in het verkeer maar op een rustig terrein of zeer stille weg!! je staat stil, zet de versnelling in 3e, dan geef je plankgas en laat de koppeling in één keer los! als de koppeling goed is pakt deze in één keer of vrij snel(!) of de motor slaat af. als deze versleten is... dan zal hij zeer langzaam optrekken of blijft deze doorslippen... deze test voert de anwb ook uit bij een aankoopskeuring. het zal ff gaan stinken maar na een stukje rijden is het weer weg...de ventilator ook ff op vol dat de lucht ook binnen uit de wagen is. als de koppeling goed is kan hij deze test zekers leijen! zo niet hoef je er niet mee de bergen in! koppeling laten vervangen kan kostbaar zijn vandaar deze tip. als het profiel in het kunststof stuur geheel weg is heeft de wagen waarschijnlijk 350.000 km gelopen... 250...heeft hij waarschijnlijk nog iets profiel. ruik voor de testrit aan de olie van de pijlstok, ruikt deze verbrand? niet goed...verder kan ik melden dat de wagens van de liefhebbers hier op de club waarschijnlijk goed onderhouden zijn...wat dat betreft...en anders misschien als leek zijnde toch een aankoopskeuring doen bij anwb...dan kom je echt veel te weten over de gehele staat van de wagen...ook of de motor versleten is door middel van een toerenval meting.

hoop wel dat als je een mazda hebt je verder aansluit bij de club dan... :D

Groet, Ross
One life, live it!!
HellRacer
Guru
Guru
Berichten: 4609
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
Auto: BGV6,X9,TL1000R
SYC/ Wie is wie-topic: 5002
Contacteer:

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door HellRacer »

rianne, je moet eerst even vragen wanneer die cilinderkop vervangen is, en de kmstand voor LPG auto maakt weldegelijk uit, zeker met de mazda 1.5motor.

het hoeft niet slecht te wezen maar als je er 1 met minder kms kan kopen zou ik je dat aan raden. Tevens is Gas qua wegenbelasting duurder dan de benzine 1.5 die overiges ook gewoon 1 op 14 kan rijden...

LPG is niet optimaal voor een auto motor, vandaar ook die nieuwe cilinderkop, maar als die bij 100.000 vervangen is, wat is er dan die andere 150.000 gebeurt? hoe is de staat er van?

verder kan je het beste kijken naar roest en vocht, ook daar zijn ze niet gek op, overal waar het metaal omgekrult is moet je even kijken, dus de randen aan de onderkant van de motorkap, achterklep, onderaan de deuren etc.

en wat die andere jongens zeggen tja Ross, weet niet hoe jij autos koopt of naloopt maar die adviezen van jou kunnen echt niet door de beugel.
Koppeling testen doe je wel in ze 3e vers. maar niet plankgas, en ook niet die koppeling in 1keer los.. gek dan gaat alles stuk man! Auto stil zetten, in de 3e versnelling en dan langzaam oplaten komen rolt deze weg is je koppeling wel aan debeurt, stottert deze en valt 'ie uit dan is je koppeling nog goed.

mjah 250.000 km vind ik persoonlijk een boel


(ps @ ross, hoe kan je iemand vertellen, die geen kennis heeft van autos/autotechniek, hoe verbrande olie ruikt.... :lol: lol )
[link=http://www.h-p-c.nl]Afbeelding[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door pop-i »

Kan je 3 tips geven die bij elke auto kopen gelden.
1: Neem iemand mee die verstand heeft van autos. en laat die dermee rijden en bekijken. zegt hij/zij niet doen dan ook niet doen en weglopen. autos genoeg op de wereld.

2: Volg je gevoel vertrouw je de boel niet. doet de verkoper vaag over dingen. LOOP WEG!!! vaak is je gevoel beter dan welke mechanic.

3: als de technische staat in orde/genoeg is. dan ga over elk krasje mankementje lopen zeuren haha. kan je zo een paar 100 schelen op de koop ;)

Waar kom je vandaan? misschien wil iemand van de club je wel helpen met bekijken :323fclub: :323fclub:

Ik kom zelf uit wageningen en zou best berijd zijn om even mee te gaan voor een proefritje. met de BA ben ik vrij bekend (heb der zat uit mekaar gehaalt haha)

VEEL SUCCES
Afbeelding
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door @PM »

Bij LPG slijten de kleppen/klepzetels sneller dan op benzine. Gaat een tijdje goed, omdat de boel kan worden gesteld, maar op een gegeven moment kun je niet verder stellen en dan wordt het een nieuwe kop met geharde zetels, die dus wél tegen LPG kunnen. Dat die kop er al op zit lijkt mij juist positief en afhankelijk van je budget, het aantal kilometers dat je wilt gaan rijden en de verdere staat van onderhoud van de auto word ik niet direct bang van 2,5 ton. Van BA's en BJ's weet ik het niet, maar ik weet van andere Mazda's (BG's en 626en) dat ze vrolijk naar de 4 ton of nog meer rijden op LPG.
OO≡≡V≡≡OO
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door Sparkle_ »

Even iets anders, want het blijft een Fje...


Ergens een rondje links rijden, dus stuur helemaal, en dan andersom naar rechts een rondje. En een beetje gas geven, en goed luisteren. De homokineten blijft op alle Fjes een probleem als ik me niet vergis.

Ratelend geluid is faal... Nouja hij ontploft niet, maar dan moet er wat gebeuren.

Tevens de remmen natuurlijk, randjes op de remschijven... (wachten tot ze koud zijn) :wink:

Uitlaat van voor tot achter bekijken...

En algemeen hoe ziet het motor ruim eruit... Is er gepoetst bijvoorbeeld, of zitten er vreemde vegen waar bijvoorbeeld een natte plek zit. (opruimen van vlekken door verkoper)

die dingen check ik altijd...

Verder moet ie gewoon goed rijden lijkt me, in alle versnellingen weg rijden, als ie met piepende banden wil wegrijden heb je al geen versleten koppeling.
Afbeelding
Sam078
Master
Master
Berichten: 1800
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 9:56 am
Auto: 323F BA 1.8 16V
SYC/ Wie is wie-topic: 31005
Contacteer:

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door Sam078 »

[moderator]Topic opgeschoond en berichten aangepast zodat alleen de meningen er staan van ieder op de vraag van TS..![/moderator]
Ideeën voor dikke meets of evenementen in 2012, neem contact met me op..!
Max
Guru
Guru
Berichten: 4957
Lid geworden op: di 20 mei, 2008 4:36 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 20175
Contacteer:

Re: Vraag over 2e hands Mazda kopen

Bericht door Max »

Test van de koppeling werkt anders hoor.. Kun je heel goed testen zonder de boel direct krom te rijden.. Km of 20 per uur rijden, 3e versnelling zetten en blijven rollen, dan je gaspedaal op de bodem.. Issie goed ga je gewoon heeeel langzaam optrekken, niet goed dan zie je toeren vanzelf omhoog schieten.. Mn eerste bg tje bijna n jaar lang met versleten koppelingsplaten gereden dus weet wel hoe 't werkt.. Nergens voor nodig om de auto / krukas 'n opdonder te geven als je weet hoe 'n auto werkt..
Work before play
Plaats reactie