wat is beter, voor aansluiting

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

wat is beter, voor aansluiting

Bericht door Genuine velocity »

ik heb even vraagje.

ik sta op punt om mijn voedingskabel ed te bestellen.
maar mijn radio heeft maar 2 RCA uitgangen.
en ik heb 3 versterkers.
ik moet dus splitsen.
wat is beter om te doen, de Y-kabel meteen achter de radio zetten, en dan 3 RCA kabels naar achter. of splitter in de kofferbak voor 1 van de versterkers en dan maar 2 RCA kabels naar de kofferbak.

ikzelf gok voor de eerste optie.

en dan zit ik steeds nog met mij voeding in overweging.
ik heb te horen gekregen dat ik met 35mm2 voldoende zou hebben. maar wie weet ga ik over een tijdje verder uitbreiden. en dan heb ik 50mm nodig.

nu zag ik op site van ron de vries daarvoor sets. maar 2 sets van 35mm is goedkoper dan 1tje van 50. en bij die van 50 zitten wat dingen die ik tog niet nodig heb, die er tog al liggen.

wat kan ik beste doen. tog gewoon 50 nemen. lijkt mij wel zo makkelijk. 1 kabel van 50 is minder ruimte dan 2 van 35.
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
RED_FURY
Expert
Expert
Berichten: 1372
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 9:33 pm
Auto: Mazda 323F BG GT(X)

Re: wat is beter, voor aansluiting

Bericht door RED_FURY »

[quote="Genuine velocity"]ik heb even vraagje.

ik sta op punt om mijn voedingskabel ed te bestellen.
maar mijn radio heeft maar 2 RCA uitgangen.
en ik heb 3 versterkers.
ik moet dus splitsen.
wat is beter om te doen, de Y-kabel meteen achter de radio zetten, en dan 3 RCA kabels naar achter. of splitter in de kofferbak voor 1 van de versterkers en dan maar 2 RCA kabels naar de kofferbak.

ikzelf gok voor de eerste optie.

[/quote]
Of je kijkt of 1 van je versterkers een line-out heeft. Hier kun je ook je 3e versterker mee aansturen. Bespaart je weer kabels leggen :wink:
Afbeelding
Veilside_red
Expert
Expert
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm

Bericht door Veilside_red »

Idd die laatste optie zou ik ook nemen dan. Nog beter, 2 versterkers erin. Dat is meer dan zat. Je goedkope versterker ga de klank van de duurdere uiteindelijk omlaag halen en het is veel te veel van het goede om mooi te kunnen afstellen. Oftewel die derde versterker heeft totaal geen meerwaarde.

BTW 35 vind ik wel erg aan de maat hoor. Ik zou lekker voor 50 mm2 gaan.
Afbeelding
_________________________________
Building a ground zero sq & spl install!!!
Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

Bericht door Genuine velocity »

dacht ik ook al. voor die 50mm2.

bedenk me wel ineens wat anders. 1 van de 3 versterkers heeft ook een ingang welkje je rechtstreeks kunt aansluiten op speaker uitgang van de radio. deze wilde ik tog voor de hoedenplank speakers gebruiken. en zijn minste van belang.

de 3de versteker heb ik al wel. maar word nog niet gebruikt, heb er nog geen compo set voor. dus kan eerst deze 2 beetje naar wens afstellen. en daarna de 3de erbij.

heb net voor de grap vast de nieuwe kist getest. stond wel buiten de auto, idd heb het idd dat de versterker die ik ervoor gebruikte niet voldoende was. ik kon gerust alles helemaal open zetten. maar dan ging de versterker vervormen. dit meot straks beter zijn.

maar klonk zo al heeel goed.

gaat alleen wel gewichtige install worden kist met woofers was 43,5 kg. samen met legen hoedeplank 51.7 kg. komen dan nog 3 versterkers bij. polyester. condensator. en voeding. en de houdenplank speakers. kom straks idd op slordige 80 kg uit gok ik zo.
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
silvereye
Advanced
Advanced
Berichten: 975
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:54 am
Auto: Seat Ibiza 1.6 FR
Contacteer:

Bericht door silvereye »

ik snap niet waar jullie die dikke kabls nodig voor vinden... als ik bij ons op de zaak kijk:
- 1 mobilofoon a 10A
- 1 sturing licht/geluid a 40A
- div apparatuur a 20A
Dit zijn ongeveer de piek waardes van de onderdelen. En wij voeden dit allemaal met een 16mm2... Je gaat me niet zeggen dat een versterker zoveel meer gebruikt :wink: . Ik zou gwoon de 35mm2 leggen. Als je straks echt met 3 versterkers gaat draaien zou ik je aanraden een 2de accu te plaatsen... anders kun je nooit lang met de audio draaien zonder de motor te laten lopen :wink:
Zelf je Camco inbouwen? kijk hier:
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

Bericht door Genuine velocity »

dat kan ik op 1 versterker al niet lang, heb 1 keer de radio op 8 (schaal gaat tot 30). de auto zonder motor laten draaien. een uur toen sloeg ie af. snel gestart ging gelukkig nog net.

straks ff nieuwe kist getest, kwartiertje zonder motor. en 2de keer starten viel al tegen. dus dat is idd zo. laat uit voorzorg dus liever de motor al lopen voor ik de muziek aanzet.

over die A. de versterker die in nu heb is op 2x25 amp gezekerd. das dus al 50 amp. de nieuwe versterker is 3 x 30 is 90. de 3de versterker (de lichtste is dacht ik 25 of 35 amp moet ik om liegen. das totaal al 165 of 175 amp. je zult alles zo wel niet op mogen tellen. maar goed geloof niet dat het goed is dit door een 16mm kabel te sturen. en 35mm is voldoende. zou net moeten gaan. maar ik speel liever op zeker. wil het nu wel ineens goed doen. vandaar dat ik kies voor 50mm..
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
delerium
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 6:43 pm
Auto: mazda 323 F bg
Contacteer:

Bericht door delerium »

laatst een omvormer van 2000 w aan gesloten, 150a afgezekerd. aangesloten op een 20mm gaat perfect, alleen was da 24 volt, dan kan het ook wel, zou zker wel voor die 35mm gaan :lol:
Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

Bericht door Genuine velocity »

is miss nu ook wel genoeg, 35mm. maar ik ga miss in toekomst ook nog verder uitbreiden wau muziek. en wie weet ook omvormer tzt. voor een ps2 ofzoiets.

en dan is het net weer aan de krappe kant, vandaar dat ik twijfel zeg maar.

weet dan niet meer wat vertandigste is. denk gewoon voor zekerheid 50 neem, ben ik ook ineens voor de toekomst van alle elende af.
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
silvereye
Advanced
Advanced
Berichten: 975
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:54 am
Auto: Seat Ibiza 1.6 FR
Contacteer:

Bericht door silvereye »

[quote="Genuine velocity"]is miss nu ook wel genoeg, 35mm. maar ik ga miss in toekomst ook nog verder uitbreiden wau muziek. en wie weet ook omvormer tzt. voor een ps2 ofzoiets.

en dan is het net weer aan de krappe kant, vandaar dat ik twijfel zeg maar.

weet dan niet meer wat vertandigste is. denk gewoon voor zekerheid 50 neem, ben ik ook ineens voor de toekomst van alle elende af.[/quote]

als je ps2 of iets in die trend gaat plaatsen zou ik een nieuwe voeding vanaf de accu leggen en dan 1,5 of 2,5mm2... naar mijn idee kunne die apparaten storing geven en door een aparte voeding voorkom je dat eerder...

[quote="Genuine velocity"]over die A. de versterker die in nu heb is op 2x25 amp gezekerd. das dus al 50 amp. de nieuwe versterker is 3 x 30 is 90. de 3de versterker (de lichtste is dacht ik 25 of 35 amp moet ik om liegen. das totaal al 165 of 175 amp.[/quote]
dat zijn de afgezekerde waarde, de piek ligt daar zo'n 5A onder per versterker... dus 2*20+3*30 + 20of30= 150 tot 160A PIEK... dit trek je dus nooit. ga maar uit van zo'n 70 a 80A... dit kun je echt wel door een 35mm2 doen hoor...

[quote="Genuine velocity"]
dat kan ik op 1 versterker al niet lang, heb 1 keer de radio op 8 (schaal gaat tot 30). de auto zonder motor laten draaien. een uur toen sloeg ie af. snel gestart ging gelukkig nog net.
straks ff nieuwe kist getest, kwartiertje zonder motor. en 2de keer starten viel al tegen. dus dat is idd zo. laat uit voorzorg dus liever de motor al lopen voor ik de muziek aanzet. [/quote]

dan zal ik straks met de 3de versterker aangesloten (en al helemaal als je ook een ps2 o.i.d. wilt hebben) een 2de accu gebruiken anders ga je echt problemen krijgen...
Zelf je Camco inbouwen? kijk hier:
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

Bericht door Genuine velocity »

ok ik zal het allemaal onthouden. ben maar beetje aant informeren over hoe andere het doen.

2de accu gaat krap qua ruimte worden, maar als reserve wiel eruit is past ie daar desnoods wel.
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
Plaats reactie