Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
Mikail
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 21 okt, 2011 3:44 pm
Auto: Mazda 323 Sedan

Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Mikail »

Beste,

Mijn voorste speakers zijn gesneuveld en wou ik opnieuw 13cm speakers kopen. De orginele adapter ring is gescheurd en ik vond heel moeilijk om de juiste te vinden.

Na wat meetwerk heb ik gemerkt dat de diameter van het gat in het chassis 138cm is.

De diameter van de 3 gaten (die elk op 120° van elkaar staan) is 150mm.

Zou een 16,5 speaker hier inpassen?
Klinkt een stomme vraag, maar ik doel op de diameter van de gaten van de 16,5cm speakers

Greets,

Mikail

Edit:

Volgens mij past deze:

http://www.pioneer.eu/nl/products/25/13 ... index.html

Als het echter niet past, kan ik altijd een gat boren, of zou je dat niet doen?
Mikail
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 21 okt, 2011 3:44 pm
Auto: Mazda 323 Sedan

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Mikail »

Fixed :p

Zelf een houten ring gemaakt omdat het niet volledig paste.

Nog een klein vraagje:

Mijn headunit kan per kanaal 50watt aan.
Vanvoor zitten speakers van 35watt, kan ik dan tweeters in serie schakelen?
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Mazdarati323F »

Als de Headunit maximaal 50 Watt per kanaal is, ga er dan rustig ervan uit dat het het 20 a 22 Watt RMS zal leveren, als het al niet minder is ...
Kijk altijd naar het RMS vermogen die het voor een lange tijd continue kan leveren, en meestal staan die er dan weer niet op.
En wat ook belangrijk van een speaker over de gevoeligheid, belastbaarheid en vermogen kun je [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker][color=blue][u]hier[/u][/color][/url] lezen.

Tweater is alleen voor de hoge tonen, kan beter klinken als het goed gericht staat, maar niet echt nodig als je geen lading aan Amplifier en Subs aan boord hebt.

Mijn mening, kan het helemaal mis hebben ... :oops:

Maar misschien dat een 'audio freak' je er meer over kan vertellen :|
Riesh
Master
Master
Berichten: 2398
Lid geworden op: di 26 dec, 2006 9:41 pm
Auto: Demio / Micra
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Riesh »

je zit er niet ver naast.
Een headunit (radio) levert 4x15 watt rms (continu) meer komt er echt niet uit.
Zoals mazdarati al aangaf, kijk naar het rms of continu vermogen als je dingen wilt vergelijken. Alls andere vermogens zijn onderling niet te vergelijkken.

Je kan op de voorspeakers idd een extra setje tweeters aansluiten, je hebt dan alleen 2 sets (4 stuks) tweeters voorin. Je loopt dan het risico dat het hoog gaat overheersen en de boel erg schreeuwerig kllinkt.
In dat geval zou je beter een composet kunnen nemen.

Zoals je zelf al ontdekt had, passen 16.5 (6.5") speakers prima voorin in het ovale gaat van de 5"x7" speakers dmv een adapter/ring. Als je mdf hebt gebruikt, dan is het ms handig om de ring ff te verven om hem watervast te maken.

voor meer informatie verwijs ik je ook nog even naar http://www.12vhifi.nl dat is de site vasn een bekende van mij waar heel veel op gebied van caraudio netjes staat uitgelegd
www.nicosport.nl - tuning en onderstel
www.brandblusserexpert.nl - voor de goedkoopste brandblussers
Mikail
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 21 okt, 2011 3:44 pm
Auto: Mazda 323 Sedan

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Mikail »

Dankjewel voor de reacties.

Ik dacht dat 4x50watt een continue vermogen was.
Goed dat jullie mij daar even op wijzen.

Achterin zitten 6" x 9" ovale speakers.
Voorin zitten 16,5cm speakers.

Als chauffeur stoor ik mij wat aan dat de hogere tonen van zo laag komen. De bass daarintegen vind ik top.

Mensen die achterin zitten hebben meer aan het geluid van de ovale speakers, omdat die hoger zitten.

Wat mijn idee was om opbouw tweeters te installeren ter hoogte van de zijspiegels en die serie te schakelen aan de voorste speakers (ook wellicht een filter voorzien).

Maar Riesh, jij raadt het af? Kan dat schreeuwerige niet verminderd worden door het treble niveau en eventueel mid niveau op de HU te verminderen?
Riesh
Master
Master
Berichten: 2398
Lid geworden op: di 26 dec, 2006 9:41 pm
Auto: Demio / Micra
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Riesh »

ik zou de extra tweeters parallel zetten en dan niet gaan voor de goedkoopste maar een degelijk setje silkdome tweeters.
Let er wel op dat je bij de tweeters een (inline) filtertje of condensatortje krijgt anders leven ze niet lang. Ik zou dan zelf de tweeter uit de coax loskoppelen, dit kan heel simpel door met een kniptangetje 1 van de draadjes door te knippen.
www.nicosport.nl - tuning en onderstel
www.brandblusserexpert.nl - voor de goedkoopste brandblussers
Mikail
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 21 okt, 2011 3:44 pm
Auto: Mazda 323 Sedan

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Mikail »

Zo, mooi voorstel.

Ik had beter een composetje gekocht?
Ik had namelijk altijd de perceptie dat je daarvoor altijd een versterker nodig hebt.
Riesh
Master
Master
Berichten: 2398
Lid geworden op: di 26 dec, 2006 9:41 pm
Auto: Demio / Micra
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Inbouwspeakers 17cm in Mazda 323 Sedan 1.3i 1997

Bericht door Riesh »

Nee hoor een composet en een coax verschillen niet zo heel veel van elkaar.
Bij de coax zit de tweeter gemonteerd 'op' de mid en vormen ze 1 geheel. Bij een composet zijn ze los van elkaar. Bijkomend is, dat er aan de filtering bij een composet vaan meer aandacht geschonken is, wat vaak de klank ten goede komt.

Anyway, met jouw wensen was een composet waarschijnlijk een betere keuze geweest om het geluidsbeeld wat hoger te krijgen voorin.

Nu moet je bij de aanschaf van de composet dan wel een beetje opletten dat je niet iets koopt wat pas fatsoenlijk gaat spelen als je er 50 watt instopt.
Een hogere gevoeligheid (db/w/m) , ongecompliceerd filter, lagere impedantie zijn dan zo wat dingen die daar bij komen kijken. Bij een GOEDE winkel kunnen ze je dit ook vertellen (hoewel die een beetje uitgestorven raken)
www.nicosport.nl - tuning en onderstel
www.brandblusserexpert.nl - voor de goedkoopste brandblussers
Plaats reactie