Zacht geluid uit achterspeakers

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
Maxx
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 okt, 2013 9:03 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Zacht geluid uit achterspeakers

Bericht door Maxx »

Hallo,

Ik ben afgelopen week bezig geweest mijn audio aan te sluiten en het is bijna gelukt.

Setup:
Cougar 2000Watt versterker
Caliber condensator
Kicker Sub 800Watt Max
2 composetjes JBL voorin
2 Composetjes JBL achterin


De composets achterin doen het wel maar heeeeeeel zacht, als je je oor erop legt hoor je iets.

Het zijn 2 boxen en 1 tweeter, 1 in de deur, 1 ingebouwd en de tweeter ook ingebouwd. Daarna gaan ze via en kastje naar de versterker, dit dus 2 keer (links en rechts).

ik heb geprobeerd om 1 box met de + en - kabel naar de radio te leiden om te testen of de boxen het nog wel doen en die geteste box doet het wel.
ik denk dus dat de boxen niet genoeg stroom o.i.d van de versterker krijgen. de setjes achterin zijn dus aangesloten op de versterker en niet op de radio. Als ik ze zou aansluiten op de radio zouden ze het wel doen alleen het moet ook kunnen via de versterker wat hadiger kwa kabels is voor mij.

De subwoofer doet het wel en heb ik gebrugd
Ik heb dus 2 kanalen op mijn sub zitten en 2 kanalen over voor de boxen alleen die doen het niet goed :(

Ik hoop dat iemand me kan helpen

Groetjes Maxx
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Zacht geluid uit achterspeakers

Bericht door Paddy22 »

Maxx schreef:Hallo,

Ik ben afgelopen week bezig geweest mijn audio aan te sluiten en het is bijna gelukt.

Setup:
Cougar 2000Watt versterker
Caliber condensator
Kicker Sub 800Watt Max
2 composetjes JBL voorin
2 Composetjes JBL achterin


De composets achterin doen het wel maar heeeeeeel zacht, als je je oor erop legt hoor je iets.

Het zijn 2 boxen en 1 tweeter, 1 in de deur, 1 ingebouwd en de tweeter ook ingebouwd. Daarna gaan ze via en kastje naar de versterker, dit dus 2 keer (links en rechts).

ik heb geprobeerd om 1 box met de + en - kabel naar de radio te leiden om te testen of de boxen het nog wel doen en die geteste box doet het wel.
ik denk dus dat de boxen niet genoeg stroom o.i.d van de versterker krijgen. de setjes achterin zijn dus aangesloten op de versterker en niet op de radio. Als ik ze zou aansluiten op de radio zouden ze het wel doen alleen het moet ook kunnen via de versterker wat hadiger kwa kabels is voor mij.

De subwoofer doet het wel en heb ik gebrugd
Ik heb dus 2 kanalen op mijn sub zitten en 2 kanalen over voor de boxen alleen die doen het niet goed :(

Ik hoop dat iemand me kan helpen

Groetjes Maxx


stap 1:
heb je de subs en speakers op 1 versterker? of begrijp ik dit verkeerd?
*zo ja haal je sub ff los en kijk/hoor even als je speakers het dan wel doen
* kijk ook even als je versterker op sub of op full staat (wil morgen wel even kijken hoe die functies precies worden genoemt)(kan ook radio functie zijn: (uitgang: SW of Full) (als je hem op full hebt is niet niet al te best voor je sub, want dan wil je sub ook de hoge tonen pakken en daar zijn ze niet voorbestemt

Probeer in ieder geval sub en speakers op een aparte versterker te laten spelen (of je speakers via de radio en je sub via de versterker) want naar mijn idee kun je niet een sub en een speaker via 1 ding laten lopen, (kan het mis hebben hoor....)
want je sub is Low tone
en je speakers zijn mid tone (kan ook mid low high)
en tweeters high

stap 2:
kan ook zijn dat je te dunne kabels hebt voor je audio,
heb ik namelijk zelf ook gehad (15mm2) en had een brom / gefluit in de auto zitten) en ben toen overgegaan naar 25mm2 en toen was het aanzienlijk minder.
als je dit probleem hebt met gefluit/gebrom kun je de BIG 3 gaan proberen: (even kort uitgelegt:)
*Van dynamo naar (+) accu extra kabel leggen
*van je massa(-) accu een kabel naar het frame leggen
*en je motorblok naar het frame een kabel leggen

maar probeer eerst is naar probleem 1 te kijken en als dat klaar is stap 2

(ik zal morgen even voor je kijken naar de juiste afkorting op je versterkers en radio en dan upload ik wel even een foto of schema hoe ik het heb zitten)
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: Zacht geluid uit achterspeakers

Bericht door mh77 »

Beetje late reactie, maar het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies hebt, en hoe je het precies hebt aangesloten.

Het is in ieder geval geen probleem om een composet en subwoofer op 1 versterker te hebben. Als je een 4 kanaals versterker hebt, en je kunt kanalen bruggen, dan kun je 2 kanelen op een composet laten spelen, en 2 kanalen bruggen voor je subwoofer (met een low pass filter, en als het kan een high pass filter op je composet). Alleen wordt meestal een composet VOOR in de auto op de versterker aangesloten, achterspeakers zijn eigenlijk niet zo boeiend. Geluid moet van voor komen.

Afhankelijk van de versterker gaat zo'n setup prima, er zijn heel veel goede 3, 4 of 5 kanaals versterkers. Pas wanneer je voor een uitgebreide actief gefilterde setup gaat, of heul veul vermogen wilt hebben, zijn losse versterkers echt onmisbaar. Maar goed..

Je zegt "2 boxen en 1 tweeter, 1 in de deur, 1 ingebouwd en de tweeter ook ingebouwd". Je hebt dus een 3 weg composet? Of heb je het over alle speakers samen, dus heb je misschien een woofer + tweeter setje, en een setje bestaande uit 1 speaker (coaxiaal)? Als je typenummers hebt van je JBL setjes dan kunnen we dit ook snel genoeg zien natuurlijk :)

Wat er precies aan de hand is, is nu nog moeilijk te zeggen. Het geluid wat je heel zachtjes uit de speakers hoort komen die op de versterker zijn aangesloten. Is dat alleen lage tonen, of komt er ook iets uit de tweeter? Als er geen hoog uit je speakers komt zou er misschien iets met een filter instelling kunnen zijn. Als je te veel speakers hebt aangesloten (lach maar, maar het gebeurt) heb je misschien een hele hoge impedantie gekregen, waardoor de versterker amper nog vermogen kan leveren. Al lijkt dat me niet zo waarschijnlijk.

Als je de speakers op je autoradio aansluit, doen ze het dus prima? Hard genoeg ook?

Te dunne kabels zorgen niet voor dit probleem. De weerstand van dunnere kabels is hoger, in extreme gevallen kan het de geluidskwaliteit beinvloeden maar je krijgt niet ineens amper geluid uit je luidsprekers.

Die condensator zal waarschijnlijk overbodig zijn trouwens, die zou ik er ook eerst es tussenuit laten. Starten met de meest simpele setup, zo sluit je ook fouten uit.

Succes!
Plaats reactie