Nieuwe speakers voor en achter

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
Everio
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 okt, 2014 12:51 am

Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Everio »

Hallo,

Ik heb een 323F 1.5 Hatchback van 1999. Deze heb ik een tijd terug van mijn pa gekregen. Hij heeft nu al 250k gelopen. Maar motorisch nog erg goed.

Ik ben aan het denken om rustig aan wat kleine dingetjes te doen, zoals airco maken, pompjes voor achterklep open te houden te vervangen (lek dus achterklep valt dicht.)

En dus ook de speakers maken, sinds dat ik hem heb hebben de speakers het voor nooit gedaan, links maakte af en toe eens geluid. Nu heb ik gister deurpaneel verwijderd met de hoop op een los contactje, niet dus. De speaker is echt kapot. Krijg hem niet door gemeten en ook test met 9V batterij reageert hij niet.

Nu wil ik dus andere speakers inbouwen, en als ik dan toch bezig ben in de achterdeuren ook. Ik heb de speakers opgemeten uit de voordeur en die zijn 5,7" x 8" ongeveer. Ik vind deze maat nergens op internet, enkel 5"x7" of 6"x8". Dus dan moet ik de 5"x7" speakers kopen en hier een pasrand bij maken.

Zijn er nog speakermaten die passen? (als ik een gat in de deur moet bijboren is dit geen probleem). En in de achterdeur? Achter heeft hij geen elektrische ramen, krijg het deurpaneel niet zo 1 2 3 eraf.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Paddy22 »

Hey

voor speakers zijn 5" bij 7 " en de diepte van de speaker kan maximaal 6,2 cm zijn ivm je raam mechanisme.
achter 16,5 cm
:ba:

overigens zijn hier hele leuke setjes van te vinden, zelf heb k bijvoorbeeld hertz er inzitten (zonder te boren of pas ringen te maken)

je achter paneel van de deuren er afkrijgen werkt als volgt:

bij de raamslinger zit een soort van borg stangetje achter. (je deurpaneel even indrukken bij de hendel, en dan met een schroevendraaier het pinnetje los wippen dan kun je zo je raamslinger er afhalen. en dan de deuren net als bij de voordeuren los halen (van de onderkant even trekken en dan is deze zo los.

Greezz
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Everio
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 okt, 2014 12:51 am

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Everio »

Thx voor je snelle reactie! Dan ga ik hier eens voor zoeken. Oveirgens heb ik wel dit model :bj:, alleen van van 1999, is iets ouder geloof ik in het zilver.

Speaker maten zijn hetzelfde? Maar 5x7" zeg je, ik kom toch echt uit op 8" bijna. Wil dit zeggen dat ik dan toch een ring moet maken van mdf om hem op te vullen? Of meet ik verkeerd?

Achter 16,5 ga ik naar kijken, kijken of ik ergens een setje kan vinden. Liefst niet te duur voor een radio 4x50w.
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Paddy22 »

oeps mijn fout, dacht even dat je BA :ba: had

van de :bj: durf ik het niet zo te zeggen, :sorry:
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Everio
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 okt, 2014 12:51 am

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Everio »

Ondertussen weet ik dat beide modellen dezelfde maten hebben. Nu eens rondkijken op marktplaats of ik een set van 4 kan vinden.
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Paddy22 »

ow kijk dat dat is leuk om te weten dat ze het zelfde zijn,


zelf heb ik speakers van hertz er in zitten:
[album]345[/album]

Hertz dcx 570.3 (voordeuren)
hertz dt 24.3 (tweeters)
Hertz exc 165 (achterdeuren)

Hertz hertz ep4x (versterker)

zelf vind ik dit een heel fijn setje met een lekker zuiver geluid er in
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Everio
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 okt, 2014 12:51 am

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Everio »

Het zijn een setje Ecalibur geworden voor en achter. Dit paste voor zonder problemen. Achter moest ik twee gaatjes bij boren. Geluid is zeker niet verkeerd, vooral als je de standaard speakers gewend bent haha.

Als ik een techno plaat op zet waar toch wel wat bas in zit hoor ik de hele auto overal vanalles trillen.. Zonder versterker en subwoofer. In ieder geval voldoende voor mij! :)
Gebruikersavatar
trekkie
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 19 mei, 2016 4:27 am
Auto: Mazda 323 Fastbreak
Extra parameters: f=7

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door trekkie »

Hoeveel was je uiteindelijk kwijt voor dat setje?
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Nieuwe speakers voor en achter

Bericht door Paddy22 »

trekkie schreef:Hoeveel was je uiteindelijk kwijt voor dat setje?

welke die ik bedoel van hertz?

ik heb werkelijk geen idee meer, was wel een rip uit mijn lijf dat moet ik wel zeggen want had er namelijk nog veel meer spul destijds er bij opgehaald maar denk dat het hele plaatje wel richting die 1000 ging
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Plaats reactie