Voeding van accu naar dynamo?
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
-
- Expert
- Berichten: 1745
- Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm
Voeding van accu naar dynamo?
Hoe lang is de voeding die ik van mijn accu naar mijn dynamo moet trekken? Ik wil het volgende week gaan veranderen omdat er een yellowtop inkom en wil zo mijn voeding nog beter maken. Heeft iemand er ook foto's van? Het is de bedoeling om 2x10 mm2 kabels er naar toe te trekken.
-
- Advanced
- Berichten: 975
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:54 am
- Auto: Seat Ibiza 1.6 FR
- Contacteer:
Re: Voeding van accu naar dynamo?
[quote="Veilside_red"]Hoe lang is de voeding die ik van mijn accu naar mijn dynamo moet trekken? Ik wil het volgende week gaan veranderen omdat er een yellowtop inkom en wil zo mijn voeding nog beter maken. Heeft iemand er ook foto's van? Het is de bedoeling om 2x10 mm2 kabels er naar toe te trekken.[/quote]
dit heeft geen nut, je dynamo kan toch niet meer dan een bepaald amperage leveren en daar is de bestaande kabel op gebaseerd . Je moet zorgen dat je accu helemaal vol is op het moment dat ie de auto in gaat en dan is er nix aan de hand... Let er wel op dat een dynamo een accu nooi helemaal vol krijgt, een zogenaamde druppellader kan dit wel...
dit heeft geen nut, je dynamo kan toch niet meer dan een bepaald amperage leveren en daar is de bestaande kabel op gebaseerd . Je moet zorgen dat je accu helemaal vol is op het moment dat ie de auto in gaat en dan is er nix aan de hand... Let er wel op dat een dynamo een accu nooi helemaal vol krijgt, een zogenaamde druppellader kan dit wel...
Zelf je Camco inbouwen? kijk hier:
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
-
- Expert
- Berichten: 1745
- Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm
-
- Novice
- Berichten: 490
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 5:16 pm
Je kunt altijd een extra kabel van je dynamo naar de accu toe trekken. Of het nu heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb het wel gedaan. Kwaad kan het in ieder geval niet, en om de kosten hoef je het ook niet te laten.
Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel. Omdat er straks meer van je accu word gevraagd, is de oorspronkelijke massakabel waarschijnlijk te dun om dit te verwerken. Zorg wel dat dit nieuwe massapunt goed kaal geschuurd is, zodat hij goed contact maakt.
Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel. Omdat er straks meer van je accu word gevraagd, is de oorspronkelijke massakabel waarschijnlijk te dun om dit te verwerken. Zorg wel dat dit nieuwe massapunt goed kaal geschuurd is, zodat hij goed contact maakt.
Impulse SD-500, Crunch GTR Plus, 4x 12 inch Bull Audio woofers,16,5 cm Bull Audio compo
-
- Novice
- Berichten: 440
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 9:40 am
[quote="simon84"]
Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel. Omdat er straks meer van je accu word gevraagd, is de oorspronkelijke massakabel waarschijnlijk te dun om dit te verwerken. Zorg wel dat dit nieuwe massapunt goed kaal geschuurd is, zodat hij goed contact maakt.[/quote]
dit is idd een belangrijk punt ja .. en ik denk dat het vrij weinig nut heeft om een kabel van je dynamo bij te trekken als hij genoeg bijlaadt
grttzz
Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel. Omdat er straks meer van je accu word gevraagd, is de oorspronkelijke massakabel waarschijnlijk te dun om dit te verwerken. Zorg wel dat dit nieuwe massapunt goed kaal geschuurd is, zodat hij goed contact maakt.[/quote]
dit is idd een belangrijk punt ja .. en ik denk dat het vrij weinig nut heeft om een kabel van je dynamo bij te trekken als hij genoeg bijlaadt
grttzz
-
- Advanced
- Berichten: 975
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:54 am
- Auto: Seat Ibiza 1.6 FR
- Contacteer:
nut heeft het echt niet hoor... Wij installeren vaak een extra 2de (of zelfs 3de) accu in een voertuig en dan wordt er ook geen dikkere/andere kabel vanaf de dynamo gelegd...
Zelf je Camco inbouwen? kijk hier:
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
-
- Expert
- Berichten: 1745
- Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm
-
- Rookie
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 4:36 pm
[quote="Veilside_red"]Zal dit ook niet veel op de verliezen schelen? Over voeding per ben ik ook geen expert maar voltage krijg je toch geen verlies op? Alleen je amperage kan toch afnemen door weerstand?[/quote]
Stroom blijft gelijk (A) door de weerstand van de kabel zakt de spanning iets in. Deze verloren spanning staat dan over de kabel. Een dikkere kabel helpt dan wel, maar 10mm2 is zwaar overdreven!
Stroom blijft gelijk (A) door de weerstand van de kabel zakt de spanning iets in. Deze verloren spanning staat dan over de kabel. Een dikkere kabel helpt dan wel, maar 10mm2 is zwaar overdreven!
-
- Rookie
- Berichten: 119
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 7:57 am
-
- Rookie
- Berichten: 102
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 5:21 pm
[quote="PeeDaa"][quote]Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel.[/quote]
Hoe dik moet deze kabel zijn dan?
Offtopic: hoe krijg je bijv: "simon84 schreef:" (in dit geval) in plaats van alleen "quote"?[/quote]
minimaal even dik als al je plus kabels bij elkaar.
Hoe dik moet deze kabel zijn dan?
Offtopic: hoe krijg je bijv: "simon84 schreef:" (in dit geval) in plaats van alleen "quote"?[/quote]
minimaal even dik als al je plus kabels bij elkaar.