Voeding van accu naar dynamo?

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Veilside_red
Expert
Expert
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm

Voeding van accu naar dynamo?

Bericht door Veilside_red »

Hoe lang is de voeding die ik van mijn accu naar mijn dynamo moet trekken? Ik wil het volgende week gaan veranderen omdat er een yellowtop inkom en wil zo mijn voeding nog beter maken. Heeft iemand er ook foto's van? Het is de bedoeling om 2x10 mm2 kabels er naar toe te trekken.
silvereye
Advanced
Advanced
Berichten: 975
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:54 am
Auto: Seat Ibiza 1.6 FR
Contacteer:

Re: Voeding van accu naar dynamo?

Bericht door silvereye »

[quote="Veilside_red"]Hoe lang is de voeding die ik van mijn accu naar mijn dynamo moet trekken? Ik wil het volgende week gaan veranderen omdat er een yellowtop inkom en wil zo mijn voeding nog beter maken. Heeft iemand er ook foto's van? Het is de bedoeling om 2x10 mm2 kabels er naar toe te trekken.[/quote]

dit heeft geen nut, je dynamo kan toch niet meer dan een bepaald amperage leveren en daar is de bestaande kabel op gebaseerd :wink: . Je moet zorgen dat je accu helemaal vol is op het moment dat ie de auto in gaat en dan is er nix aan de hand... Let er wel op dat een dynamo een accu nooi helemaal vol krijgt, een zogenaamde druppellader kan dit wel...
Zelf je Camco inbouwen? kijk hier:
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
Veilside_red
Expert
Expert
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm

Bericht door Veilside_red »

Zal dit ook niet veel op de verliezen schelen? Over voeding per ben ik ook geen expert maar voltage krijg je toch geen verlies op? Alleen je amperage kan toch afnemen door weerstand?
simon84
Novice
Novice
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 5:16 pm

Bericht door simon84 »

Je kunt altijd een extra kabel van je dynamo naar de accu toe trekken. Of het nu heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb het wel gedaan. Kwaad kan het in ieder geval niet, en om de kosten hoef je het ook niet te laten.

Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel. Omdat er straks meer van je accu word gevraagd, is de oorspronkelijke massakabel waarschijnlijk te dun om dit te verwerken. Zorg wel dat dit nieuwe massapunt goed kaal geschuurd is, zodat hij goed contact maakt.
Impulse SD-500, Crunch GTR Plus, 4x 12 inch Bull Audio woofers,16,5 cm Bull Audio compo
fluppie
Novice
Novice
Berichten: 440
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 9:40 am

Bericht door fluppie »

[quote="simon84"]
Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel. Omdat er straks meer van je accu word gevraagd, is de oorspronkelijke massakabel waarschijnlijk te dun om dit te verwerken. Zorg wel dat dit nieuwe massapunt goed kaal geschuurd is, zodat hij goed contact maakt.[/quote]


dit is idd een belangrijk punt ja .. en ik denk dat het vrij weinig nut heeft om een kabel van je dynamo bij te trekken als hij genoeg bijlaadt

grttzz
Afbeelding
silvereye
Advanced
Advanced
Berichten: 975
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 2:54 am
Auto: Seat Ibiza 1.6 FR
Contacteer:

Bericht door silvereye »

nut heeft het echt niet hoor... Wij installeren vaak een extra 2de (of zelfs 3de) accu in een voertuig en dan wordt er ook geen dikkere/andere kabel vanaf de dynamo gelegd...
Zelf je Camco inbouwen? kijk hier:
http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?t=4448
Veilside_red
Expert
Expert
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm

Bericht door Veilside_red »

Oke :lol:
Afbeelding
_________________________________
Building a ground zero sq & spl install!!!
fishman
Rookie
Rookie
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 4:36 pm

Bericht door fishman »

[quote="Veilside_red"]Zal dit ook niet veel op de verliezen schelen? Over voeding per ben ik ook geen expert maar voltage krijg je toch geen verlies op? Alleen je amperage kan toch afnemen door weerstand?[/quote]

Stroom blijft gelijk (A) door de weerstand van de kabel zakt de spanning iets in. Deze verloren spanning staat dan over de kabel. Een dikkere kabel helpt dan wel, maar 10mm2 is zwaar overdreven!
PeeDaa
Rookie
Rookie
Berichten: 119
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 7:57 am

Bericht door PeeDaa »

[quote]Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel.[/quote]

Hoe dik moet deze kabel zijn dan?

Offtopic: hoe krijg je bijv: "simon84 schreef:" (in dit geval) in plaats van alleen "quote"?
spirit of oxigin
Rookie
Rookie
Berichten: 102
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 5:21 pm

Bericht door spirit of oxigin »

[quote="PeeDaa"][quote]Belangrijker is om de massa van je accu naar het chassis te verbeteren. Dit is meestal een vrij dunne kabel.[/quote]

Hoe dik moet deze kabel zijn dan?

Offtopic: hoe krijg je bijv: "simon84 schreef:" (in dit geval) in plaats van alleen "quote"?[/quote]
minimaal even dik als al je plus kabels bij elkaar.
Plaats reactie