high and low pass filter.???

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

high and low pass filter.???

Bericht door Genuine velocity »

op mijn nieuwe versterker zitten 2 draaiknopjes voor de high en low pass, weet een klein beetje wat het is. maar niet exact.

ik mijn woofers laten berekenen en er was iets met een frequentie van 38Hz. wat precies weet ik zo niet meer.

maar nu zie ik op de versterker bij de high pass de volgende stappen
20
22
26
35
130

en bij de low pass filter

45
55
70
110
300

en alles ertussen natuurlijk, maar deze zijn gemarkeert.

vraag is nu wat ik waarop moet zetten, of in elk geval weet wat het nut van deze 2 is.

en als laatste staat er nog een knop met volt, neem aan dat dit de gain is.
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
whiterider
Guru
Guru
Berichten: 3146
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 4:03 pm
Auto: mazda 3
Contacteer:

Re: high and low pass filter.???

Bericht door whiterider »

zit er geen boekje bij? :roll:
fishman
Rookie
Rookie
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 4:36 pm

Re: high and low pass filter.???

Bericht door fishman »

[quote="Genuine velocity"]op mijn nieuwe versterker zitten 2 draaiknopjes voor de high en low pass, weet een klein beetje wat het is. maar niet exact.

ik mijn woofers laten berekenen en er was iets met een frequentie van 38Hz. wat precies weet ik zo niet meer.

maar nu zie ik op de versterker bij de high pass de volgende stappen
20
22
26
35
130

en bij de low pass filter

45
55
70
110
300

en alles ertussen natuurlijk, maar deze zijn gemarkeert.

vraag is nu wat ik waarop moet zetten, of in elk geval weet wat het nut van deze 2 is.

en als laatste staat er nog een knop met volt, neem aan dat dit de gain is.[/quote]

Highpass is om de hoge tonen bij je sub weg te filteren.
Lowpass is om de lage tonen bij je gewone speakers weg te filteren.

Op deze manier is je sub veel strakker en kan je de gewone speakers veel hoger belasten.

Ik zou de waardes wel op elkaar aan laten sluiten zodat er geen gat in de bandbreedte ontstaat.
Ik heb bijvoorbeeld mijn sub tot 90 Hz staan en de speakers van af 90 Hz.

Gewoonuitproberen wat het beste/strakste klinkt!!!

Volt zal idd de gain zijn.

die 38Hz zal de resonantie frequentie zijn. Deze heb je nodig om de klankkast te berekenen.

Suc6
Genuine velocity
Expert
Expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:44 pm

Re: high and low pass filter.???

Bericht door Genuine velocity »

[quote="whiterider"]zit er geen boekje bij? :roll:[/quote]
nope zat er niet bij, moest je van internet downloaden heb ik gedaan. 73 paginas. (39 a4tje) en geen nederlands. kan wel engels maar dacht als iemand het hier me zo kan vertellen. ben liever lui dan moe.

idd was die resonatnie frequentie, wil dat zeggen dat ik dus daarop moet gaan spelen? of juist niet?
op deze amp komen geen andere speakers meer te hangen, maar neem aan dat ik op de andere versterkers dan wel zelfde freqentie moet instellen?
Afbeelding
2007 SPL 140,1 dB - Exaust 130,0 dB - 2008 SPL 144.0
fishman
Rookie
Rookie
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 4:36 pm

Re: high and low pass filter.???

Bericht door fishman »

Genuine velocity schreef:
whiterider schreef:zit er geen boekje

idd was die resonatnie frequentie, wil dat zeggen dat ik dus daarop moet gaan spelen? of juist niet?
op deze amp komen geen andere speakers meer te hangen, maar neem aan dat ik op de andere versterkers dan wel zelfde freqentie moet instellen?


Zals il al schreef, heb je de resonantie freq. alleen nodig voor het berekenen van een klankkast. Je hoeft er geen rekening mee te houden voor de instellingen van de versterker.
Verder moet je gewoon proberen vat het beste klinkt.
Maar als het mogelijk is, zou ik zeker de lage tonen bij de gewone speakers weg filteren!! Hierdoor wordt het geluid echt stukken strakker en kan veeel harder!
Veilside_red
Expert
Expert
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm

Bericht door Veilside_red »

Je heb een versterker met subsonicfilter. Hier heb je wel een beetje voordeel aan omdat je dan minder kans maak om je subs kapot te maken. Onder een bepaalde frequentie zal je sub problemen krijgen om het weer te geven waardoor die kapot gaat op den duur. Met de highpass filter je deze onderfequenties weg. Met je low pass doe je in principe precies het zelfde. Alleen dan andersom. Je filter de bovenfrequenties weg.

Ik denk dat je op een afstelling van 26-110 hz een goede afstelling heb. Maar dit moet je uiteraard zelf nog even beluisteren.
Afbeelding
_________________________________
Building a ground zero sq & spl install!!!
simon84
Novice
Novice
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 5:16 pm

Bericht door simon84 »

Voor je subwoofer heb je meestal enkel te maken met het lowpass filter. Het is zaak om deze zo laag mogelijk af te stellen.

De speakers voorin moet je ook zo laag mogelijk door laten spelen als mogelijk is zonder vervorming.

Ik zou beginnen met de voorspeakers op 60 hz te filteren, en kijken of ze dit aankunnen.
De subwoofer tevens rond de 60 hz lowpass filteren. Hierdoor bereik je het effect dat het klinkt alsof de subwoofer ook voorin zit.

Hoe hoger je de subwoofer affiltert, hoe meer je hem van achteren hoort spelen.

Het is ook niet erg dat de frequenties van highpass en lowpass niet helemaal hetzelfde zijn.

Ik speel bijvoorbeeld zelf bij normale muziek met de compo op 50 hz higpass, en de sub op 80 hz lowpass. Hierdoor klinkt het allemaal net even wat voller.

Het is dus eigelijk een kwestie van proberen en luisteren wat je het beste bevalt.

De afstelling van 110 hz lowpass vind ik eigelijk iets aan de hoge kant. Hierdoor zal de woofer een iets te hoog doorspelen en hierdoor iets minder goed klinken ( in mijn oren )
Impulse SD-500, Crunch GTR Plus, 4x 12 inch Bull Audio woofers,16,5 cm Bull Audio compo
Plaats reactie