Aansluiten speakers en tweeters

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
SinHead
Rookie
Rookie
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 3:17 pm

Aansluiten speakers en tweeters

Bericht door SinHead »

Hey mensen ik heb nu 4 speakers in me deuren maar nou wil ik er ook nog tweeters bij hebben. Ik zat te denken aan die kleine opbouwdingetjes. Gewoon op me dashboard en misschien ook op de achterdeuren voor de passagiers. Nu mijn vraag; hoe kan ik ze het best aansluiten. De deur speakers als rear en de tweeters als front? En zoja kan het geen kwaad voor me radio om 4 vrij forse (120W en 250W) op twee kanalen aan te sluiten i.v.m. belasting enzo?

En zonee hoe hebben jullie het gedaan om 6/8 speakers aan te sluiten en ook zo dat het nog een beetje klinkt. De juiste balans tussen de tweeters en de rest???


Nou ik hoor het wel alvast bedankt!!
Veilside_red
Expert
Expert
Berichten: 1745
Lid geworden op: zo 05 mar, 2006 11:37 pm

Bericht door Veilside_red »

Hoi, ik denk dat je beter af ben door voorin gewoon een composet te plaatsen. En 2 tweeters in je auto is meer dan zat. 4 geeft totaal geen meerwaarde. je geluid ga er meer op achteruit eigenlijk. Als ik jou was zou ik even www.12vhifi.nl doorlezen want je haal nogal wat dingen door elkaar. Suc6 ermee!!!
Afbeelding
_________________________________
Building a ground zero sq & spl install!!!
Gebruikersavatar
spawn
Master
Master
Berichten: 2234
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:52 pm
Auto: BA 2.5 V6
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Aansluiten speakers en tweeters

Bericht door spawn »

[quote="SinHead"]Hey mensen ik heb nu 4 speakers in me deuren maar nou wil ik er ook nog tweeters bij hebben. Ik zat te denken aan die kleine opbouwdingetjes. Gewoon op me dashboard en misschien ook op de achterdeuren voor de passagiers. Nu mijn vraag; hoe kan ik ze het best aansluiten. De deur speakers als rear en de tweeters als front? En zoja kan het geen kwaad voor me radio om 4 vrij forse (120W en 250W) op twee kanalen aan te sluiten i.v.m. belasting enzo?

En zonee hoe hebben jullie het gedaan om 6/8 speakers aan te sluiten en ook zo dat het nog een beetje klinkt. De juiste balans tussen de tweeters en de rest???


Nou ik hoor het wel alvast bedankt!![/quote]

ik heb momenteeel 4 speakers en 2 tweeters, door middel van comboset voor zoals veilside zegt!

ik heb geen idee hoe je het anders kan doen!

ik wou suround sound dus heb alle boxen onafhankelijk geschakkeld! :roll:
SinHead
Rookie
Rookie
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 3:17 pm

Bericht door SinHead »

[quote]ik heb momenteeel 4 speakers en 2 tweeters, door middel van comboset voor zoals veilside zegt![/quote]

Ehh wat is dat. Is dat een kasje tussen je radio en speakers?? Ik kon het ff niet zo snel vinden op die site.
simon84
Novice
Novice
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 5:16 pm

Bericht door simon84 »

Hallo Sinhead.

Jij hebt zoals je het nu aangeeft 4 speakers in je auto zitten. Dit zijn waarschijnlijk coaxiale speakers. Dit houdt in dat je één speaker hebt, waar ook de hoge-tonen speaker ( de tweeter ) in verwerkt zit. Omdat alle tonen nu onder uit je deur komen komt het geluid niet zo heel mooi over.

Het plaatsen van extra tweeters is niet echt bevordelijk voor je geluid.

Je kunt het beste proberen om je oude speakers te verkopen, en wat geld bijleggen en dan een compos-setje kopen.

Een compo-setje bestaat uit een speaker voor je lage en middentonen (word ook wel kick of midwoofer genoemd), een tweeter voor de hoge tonen, en een filter die de tonen verdeelt over beide speakers.

De midwoofer plaats je onder in de deur, waar nu ook je speaker zit. De tweeter plaats je vervolgens op je dashboard.

Hierdoor zorg je dat het geluidsbeeld een stuk hoger komt te liggen waardoor het een stuk beter gaat klinken.

Een extra setje tweeters aansluiten gaat waarschijnlijk alleen het geluid maar slechter maken, dus dat zou ik als ik jou was niet doen.
Impulse SD-500, Crunch GTR Plus, 4x 12 inch Bull Audio woofers,16,5 cm Bull Audio compo
SinHead
Rookie
Rookie
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 3:17 pm

Bericht door SinHead »

Aha nou dat maakt het een stuk duidelijker. Zo'n setje is dus al compleet (sperker, tweeter en filter)???? Nou dan weet ik genoeg. Alvast heel erg bedankt!!
simon84
Novice
Novice
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 5:16 pm

Bericht door simon84 »

Graag gedaan. Daar is een forum voor :D
Impulse SD-500, Crunch GTR Plus, 4x 12 inch Bull Audio woofers,16,5 cm Bull Audio compo
Plaats reactie