eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Stel jezelf en evt je auto (geen Mazda 323F/ 3) hier voor! Maak de andere forumleden jaloers met knappe foto's van je auto en informatie over de projecten waar je mee bezig bent.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

eBoonstra
Advanced
Advanced
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 2:46 pm
Auto: Fiat Grande Punto JT
SYC/ Wie is wie-topic: 32567
Extra parameters: f=7

eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door eBoonstra »

Helaas heb noodgedwongen afscheid moeten nemen van mijn Mazda, nadat ik hem uitleende en er van de weg af schoot met vijf inzittenden.

Na twee dagen verplicht met het OV te hebben moeten reizen wist ik dat ik iets anders moest. Voor mijn werk (en eigen business) draag ik geregeld driedelige maatpakken, en vernam dat ik niet erg meer serieus genomen werdt zodra potentiële klanten me aanzagen komen in mijn 323F (wat ik ook wel begrijp :lol:). Ik was in die tussentijd dus al enigsinds opzoek naar een nette, kleinere (had de ruimte van de F niet zozeer nodig) diesel.
Nagenoeg geen enkel model is mij mij de revue gepasseerd want ik wist wat ik wou hebben, een Fiat Punto, een Grande Punto of een Punto Evo. Het liefst een dikke diesel, met alle opties. Ik kon alleen maar geen afscheid nemen van de 323F, ik was er nog té verknocht aan. Mijn eerste auto.
Nadat mijn 323F overleed greep ik de kans schoon en ging een uur na het fatale ongeval en diep op marktplaats struinen. Hierbij ging mijn interesse naar een Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport (dikste uitvoering met 96 KW/131 PK en 280 NM koppel) uit 2006 met 244000km op de teller. Dat lijkt veel maar de vorige eigenaren zijn superzuinig met de auto omgegaan en op onderhoud is ook niet bezuinigd. De auto stond in toevallig in Buitenpost, zo'n 30 km van mijn huis af. Wel geinig want ik had echt de intentie heel Nederland af te reizen voor een Punto als deze.

Ik heb deze auto diezelfde week nog bekeken. Bij aankomst was de auto netter als ik verwacht had, echter werkte de cruise control niet viel me op tijdens de proefrit. Toch besloten de auto mee te nemen.

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... c5f39d.jpg[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... a503b5.jpg[/img]
[i]Zo kocht ik de auto[/i]

Nog geen 24 uur na aanschaf ben ik naar de Fiat dealer te Leeksterhout gereden om de cruisecontrol te laten fixen. Hieruit bleek dat de hulpkoppelingcilincer lek was en dat kostte me dat weekend de auto en €272. Dat was wel even een domper, zo 24 uur na aanschaf :nieteerlijk:

Begin deze week heb ik de auto weer op gehaald en geloof mij, ik geniet echt iedere kilometer.

Vandaag heb ik vrij genomen van werk om de Fiat eens goed schoon te maken en in de was (Meguiar's ofcourse) te zetten. Ook had ik een setje luxe kentekenplaten gemonteerd.

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... fde619.jpg[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... 0fe872.jpg[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... 208abd.jpg[/img]

Nogmaals een fantastisch ding. Werkelijk alles zit er op. Cruise control, volautomatische dual-zone climatecontrol, een spraakgestuurd 'Blue&Me' entertainmentsysteem met dubbele USB-poorten, het uitgebreide Fiat-HiFi systeem met af-fabriek subwoofer, (deels) alcantara sportstoelen met electrisch verstelbare lenematen.. enzovoorts, ik vergeet van alles nog denk ik. Zowiso het Sport-pakket is al dik utgevoerd met "17 velgen, sideskirts, dakspoiler, chromen uitlaatpijp, andere grille, gebosteld aluminium afwerking in het interieur en nog wat zooi.
Ook de motor is een juweeltje. De 1.9 JTD Multijet levert in de basis 120 PK, de Sport heeft 131 PK en een kortere versnellingsbak. Een ongekend vermogen, Golfjes VR6 en nog een hoop andere zescilinderbenzine's zijn knasloos. En daarbij komend dat ik deze week toch nog een ruime 700 km op de 45-litertank heb kunnen rijden (en ik heb deze week echt alleen maar lopen vegen, trappen en gek lopen te doen met de Fiat).

Heb inprincipe geen dikke plannen met de Fiat zoals ik die met de Mazda had. Aankomende zomer maar eens oriënteren op motorische tuning (lang leve turbodiesel :D) en daar laat ik het bij (denk ik).

Groeten!
'06 Fiat Grande Punto 1.9 JTD MultiJet & '13 Vespa LX Touring Quattro Tempi 25 Grigio Apuano
History: '96 BA 1.5 GLX, '95 BA 2.0 KF GT, '95 BA 1.8 GLX, '96 BA 1.8 GLX.

Veel onderdelen -> http://www.323fclub.nl/site/viewtopic.php?f=13&t=36549
speedfighter
Novice
Novice
Berichten: 429
Lid geworden op: wo 06 sep, 2006 4:12 pm
Auto: mazda 323 sedan

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door speedfighter »

mooie bak
welkom bij de italiaanse auto rijders
rij zelf ook fiat
Racerd
Rookie
Rookie
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 9:44 am
Auto: Mazda 323F BJ GTI
SYC/ Wie is wie-topic: 37739
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door Racerd »

ben benieuwd! NY meeting showoff?
Proud Owner of a Mazda 323F BJ 1.5 GTI
Brutus
Novice
Novice
Berichten: 533
Lid geworden op: do 03 dec, 2009 12:33 am
Auto: 323f BA 1.8i '94
SYC/ Wie is wie-topic: 28436
Contacteer:

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door Brutus »

Mooie wagen , lekker sportief en luxe.
Heb meen ik nog in z'n auto gelest vroeger, lijkt er op ook diesel en 6 bak 190 pk meen ik. Was ook bom vol luxe en zeer rap. Wees er zuinig op en nog vele km's er mee. :wink:
Afbeelding.

B.A.S Brutus Auto Service(hulp nodig!! ik kan je helpen)
demonius abraxis
Novice
Novice
Berichten: 483
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 5:09 pm
Auto: Mazda 5 CiTD
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door demonius abraxis »

Dat zijn erg prettige diesel blokken.
Let wel goed op je egr klep die vervuilt bij dit type erg snel (heb het zelfde blok maar dan in me astra)
Als je hem laat chippen laat die klep dan uit schruiven dan heb je nooiteer last van dat onding ;).

De mijne legt nu ruim 160pk en 365nm op de weg XD.

Veel plezier en veel veilige kmers
Mazda 5 Exclusive 2.0 CiTD Platinum silver
Tom.
Rookie
Rookie
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 8:07 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door Tom. »

Nette auto's, die punto's
Zou dr optisch weinig aan doen, is al strak genoeg zo! :mrgreen:
Afbeelding
MAZDA 323p
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door pop-i »

Echt nogmaals enorm zonde van je F kerel. :nieteerlijk:

Hoop dat het mazdavirus zich weer snel openbaart en dat je toch weer naar een Fjuh verlangt maar belangrijkste is dat je gewoon hier lekker blijft rondhangen want ge zijt een plezante gast in omgang :323fclub:

Veel veilige km's kerel met dit bakkie en niet meer uitlenen nu he ;)
Afbeelding
nidorenee
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 apr, 2012 9:20 pm
Auto: Mazda 323F BA '98

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door nidorenee »

Goeie keus Eeuwe!! :lol:
Wij fiat rijders mogen de hand schudden.
Binnekort stap ik ook over op de Grande Punto.
Ga je btw nog een 323 kopen?
Danger U.C.M Under Construction Mazda 323F
VLEUGELDEUREN GEZOCHT!!

A WILD Punto Appeard.
Punto use RACE and he Wins :P
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door pop-i »

Ik zat er al op de wachten dacht al waar blijft die gekke fiatgirl nou ;) :mrgreen: :323fclub: :butthead: :finga: :blabla: :bg: :bj: :ba: :partyman: :mazda: :323f:




:mrgreen:
Afbeelding
eBoonstra
Advanced
Advanced
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 2:46 pm
Auto: Fiat Grande Punto JT
SYC/ Wie is wie-topic: 32567
Extra parameters: f=7

Re: eBoonstra: Fiat Grande Punto 1.9 JTD Multijet Sport

Bericht door eBoonstra »

Iedereen heel erg bedankt voor de positieve reacties! :D

[quote="Brutus"]Heb meen ik nog in z'n auto gelest vroeger, lijkt er op ook diesel en 6 bak 190 pk meen ik.[/quote]

190 PK? De dikste diesel die je in de Grande Punto hebt is de Multijet Sport met 131 PK welke ik ook heb. Maar deze motoren zijn wel makkelijk op te voeren dus 190 PK is wel mogelijk (vraag me af waarom een lesauto zoveel vermogen moet hebben maargoed haha) :D.

[quote="demonius abraxis"]Dat zijn erg prettige diesel blokken.
Let wel goed op je egr klep die vervuilt bij dit type erg snel (heb het zelfde blok maar dan in me astra)
Als je hem laat chippen laat die klep dan uit schruiven dan heb je nooiteer last van dat onding ;).

De mijne legt nu ruim 160pk en 365nm op de weg XD.[/quote]

EGR heb ik ook ergens gelezen voordat ik de auto kocht. Bij de Mazda had ik deze afgedopt (mechanisch), op de Fiat is dit niet mogleijk omdat deze electrisch is. Maar chiptuning staat ook op mijn verlanglijstje, dus dan laat ik inderdaad de EGR openzetten. Heb jij dit ook gedaan? En heb je geen problemen met roetmeting bij de APK?

[quote="pop-i"]Hoop dat het mazdavirus zich weer snel openbaart en dat je toch weer naar een Fjuh verlangt maar belangrijkste is dat je gewoon hier lekker blijft rondhangen want ge zijt een plezante gast in omgang

Veel veilige km's kerel met dit bakkie en niet meer uitlenen nu he ;)[/quote]

Helaas, ik ben om haha. Stiekem verlang ik wel naar een oud afgeraust hok voor op het circuit, maar voor een oude auto sneller als deze Fiat ben ik veel geld kwijt en dat is het me niet waard. En uitlenen heb ik afgeleerd inderdaad haha :mrgreen:

[quote="nidorenee"]Goeie keus Eeuwe!! :lol:
Wij fiat rijders mogen de hand schudden.
Binnekort stap ik ook over op de Grande Punto.
Ga je btw nog een 323 kopen?[/quote]

Hey Renée!
Dankje, haha. Oh meen je! Heftig, wat voor Grande Punto zoek je ongeveer? T-Jet'je ofzo?
Ik koop géén 323 meer.. heb er nog 3 staan waarvan ik de eindbestemming nog niet helemaal weet. Zoals ik hierboven al vermeld had wou ik er nog wel een circuithok bij, maar als het sneller als deze GP moet gaan wordt het me een te duur grapje voor een paar uur in het jaar plezier. ;)

Verder nog een kleine update. M'n beide koplampen waren stuk, en wou wel weer eens iets anders (you know me haha). Heb daarom even als experimentje een setje gele lampen gehaald bij [url=http://www.all4honda.nl]All4Honda[/url]. En zo ziet dat er in de praktijk uit:

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... 5eca30.jpg[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293 ... d488f8.jpg[/img]

Thadáá (:

Groeten, Eeuwe
'06 Fiat Grande Punto 1.9 JTD MultiJet & '13 Vespa LX Touring Quattro Tempi 25 Grigio Apuano
History: '96 BA 1.5 GLX, '95 BA 2.0 KF GT, '95 BA 1.8 GLX, '96 BA 1.8 GLX.

Veel onderdelen -> http://www.323fclub.nl/site/viewtopic.php?f=13&t=36549
Plaats reactie