mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Stel jezelf en je Mazda 323F of Mazda 3 hier voor! Maak de andere forumleden jaloers met knappe foto's van je auto en informatie over de projecten waar je mee bezig bent.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Dit forum is enkel bedoeld voor gebruikers met een Mazda 323F!
Geen 323F? Klik hier!
Plaats reactie
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door willymichiels »

Ik heb het gt interieur uit 1990, net weer anders. Maar naast jou en mij, zullen er weinige zijn met zo'n net interieurtje ;)

Olieverbruik, nihiel, bij 10k km, als die vervangen wordt, staat die niet meer op max. Dat is het wel zo'n beetje, met 10w40 ik gooi er altijd gewoon goede merkolie in. Maar gezien het gebruiksdoel, meer stilstaan, voor de hobby rijden, meer vermogen eruit persen, en het gebruik dat die gaat zien zal ook circuit e.d. inhouden, dacht ik wie weet, andere olie, met zorg uitgekozen.

Ikheb nu dus de action 10W40 4 liter voor een tientje erin, auto heeft nog niet gelopen sindsdien, de ophanging van de radiator onder is zo rot, dat ik dat eerst ff wil doen, nu het koelsysteem toch leeg is, hij staat dus nog op bokken, en om te peilen moet die toch daar vanaf, gezien de halfwerkende hydraulische krik, en aan de andere kant de standaard krik uit de kofferbak, die ikmoet gebruiken, laat ik hem toch even zo staan. Hij is dan ook nog is verlaagd, anders kun je nog het een en ander doen met planken onder je krik (zodat die hoger komt).
Nu is die op het hoogste punt dat ik hem krijg, dwz als ik eronder lig (spannend!!! GEZIEN het materiaal dat hem ondersteund) is afstand onderblok ->neus een cm of 10 hoogstens. Hoger gaat die niet met de gebruikte krikken. Ik heb dan ook bij de action ter test een hydraulische krik gekocht, 8 euro. Afwerking: k*t, stabiliteit: niet, ofwel, schroef dat ding aub vast op een dikke plank hout van 30x30, btw, zoals het hoort, heb ik de winterbanden uit de schuur gehaald en die als extra zekerheid onder de wagen liggen. Ik ben zo iemand die het onmogelijke gebeurd... Gisteren schuiver gemaakt met de motor, olie oid op de weg...

Ben aan het wachten op mijn 70% geconcentreerd fosforzuur als ontroester en roestomzetter, (das wat ook in cola zit, alleen dan veel minder), dus ze gaan eerst een uur in bad, ik VERDUN het zuur wel met demi water, uit bad: daarna de boormachine met staalborstel erop, dan moet het een heel eind zijn. dan in warm soda water ontzuren, spoelen met water, laatste roest eraf, evt nog wat zuur erop, en blank staal direct in de primer, eerste laag roestomvormer/primer, daarna gewone grijze action zooi, lakken, dag drogen en met verse rubbers eronder. Half werk doe ik niet aan, ik doe over sommige dingen simpelweg erg lang :mrgreen:

En nog 2 nieuwe rubbers bestellen, dan gaat de radiator + tankje gevuld (die is helemaal schoon) worden met gedemineraliseerd (dus geen gedestilleerd, is maar tijdelijk) water (jan linders 33ct/liter, goedkoper kan ik hem niet vinden) en een flesje wynns extreme coolant degreaser, de olie gevuld tot over de min, niet tot max (komt nog een flesje wynns engine flush bij he) de oliefilter ondanks de knoeiboel gevuld erop gedraaid want beter.

Zit te twijfelen of ik mijn kachelradiateur apart nog even doorspoel met de tuinslang voordat ik ga vullen met water.

Na die flush, weer hele zooi leeg, vol met puur water, rijden, leeg, vol met water en de wynns coolant flush erbij, gewoon rijden (niet stationair lopen, die 20 minuten heel rustig rijden ipv stationair lijkt mij simpelweg beter ivm de koeling van de auto, door rijwind, ook al maak je meer toeren, houdt ik hem netjes onder de 2500-3000. ) want stilstaand stationair zonder dikke ventilator ervoor zoalsmet een dyno, is mijns inziens slechtste wat je kunt doen. dan water, rijden een 200km, en dat moet er als kraanwater (of heel dichtbij) uitkomen, dan is het goed, en gaat er de juiste koelvloeistof in, van een goed merk. of evt het spul dat je moet mengen en ong. de helft af laten lopen van het aanwezige water. Kiek wel.

Olie, ga ik ong. hetzelfde ritueel volgen, maar dan wordt het verse olie, rijden, eruit, oliefilter schoonmaken, verse olie, rijden eruit, oliefilter schoonmaken, verse olie, rijden, peilen, flesje engine flush erbij, rijden, eruit, dan gewoon een hele goede olie voor dit blokje. Plus de NIEUWE oliefilter, een nieuwe carterplug + koperen ringetje.
Ik vond per flush een oliefilter een beetje teveel van het goede,btw eerste keer schoonmaken kwam er veel shit uit, na zoveelkeer spoelen nog een hele nacht onder de nieuwe verse olie gehad in afgesloten plastic zak, die was de dag erna flink donker, dus ik ben best tevreden over die schoonmaakklus, in het blok, en de oliedrukmeter (sandwichplate) bevind zich tenslotte ook nog oude 'vieze' olie.

en voortaan bijhouden, regelmatig rijden ipv stilstaan, en om de 10k vervangen. vbakolie moet ik alleen peil nog checken, ga ervanuit dat dat gewoon goed is, die atf is al verwisseld voorverse met inbouw blok, en hoeft in principe nooit (omde 60k of 90k meen ik officieel) das er 1 voor de volgende koppeling, dist. riem set en waterpomp wissel.

Benzinetank dan nog als het lukt!!! helemaal eronderuit, en zo'n kit om hem vanbinnen helemaal schoon te maken, ontroesten, en tenslotte een beschermlaag tegen roest erin. Zal nooit gedaan zijn, en ga ervan uit dat dat ookniet meer nodig gaat zijn. Als we toch bezig zijn.... Brandstofpomp nakijken, nog geen idee hoe of wat, hebben we google en youtube voor :google: iig schoonmaken, leiding mss een keertje doorspoelen, en uiteraard, de benzinefilter, die vergeet ik niet. eerst de rest van het blokje dan de brandstof. Allemaal preventief onderhoud dus.

Dussssss, het is misschien wat overdreven, maar hij heeft dan ook heel lang stil gestaan. En dat is toch wel het slechtste, dan heeft alle zooi lekker de tijd om aan te koeken enzo.
Het ergste karwei gaat nog komen, achter de coilovers los en eronderuit halen, de plek waar die rusten is namelijk vanonder aan het roesten dus of nu aanpakken, of over een jaartje of 2 een donor zoeken zonder roest daar om stukken in te lassen, die laatste is gezien de plek geen pretje.

Ohja, vandaag even lak gehaald (ik hoop de juiste, motip raad 2 kleuren aan voor de Mazda J4) ik heb op de dop moeten afgaan dus, de iets lichtere gepakt. Is het niet helemaal 100%, dan niet, de auto moet toch nog gespoten worden. Wellicht worden ze dan metallic zwart, en doe ik met de bumpers en sideskirts hetzelfde (OK merk 3 euro per spuitbus... bij gamma, motip: 15,50 bij heuts) Primer en blanke lak: action. Eerlijk gezegd, ik merk echt geen verschil met de duurdere, ik denk dat manier van spuiten veel meer invloed heeft op het resultaat. BTW, die goedkope merken, die maken echt niet hun eigen verf, en stellen die ook niet samen. Dat kan niet voordie prijs, daar zit merkspul in dat wellicht B-kwaliteit is, maar ook simpelweg overschot, oud, of gewoon A-kwaliteit motip oid kan zijn. In de toekomst gaat de hele auto nog. Minder dan 200 euro heb je goede kwaliteit primer, kleur (wel waterbasis helaas) en blanke lak (2 comp) voor de hele auto, uit Duitsland, op kleur gemengd, en goed spul, geen rotzooi. Het werk maakt de kosten. En in NL wordt je met verf gewoon opgelicht...
SuperSonic
Bestuur: Ledenadministratie & Penningmeester
Bestuur: Ledenadministratie & Penningmeester
Berichten: 1331
Lid geworden op: ma 30 okt, 2006 12:19 pm
Auto: 323F
SYC/ Wie is wie-topic: 15194
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door SuperSonic »

[quote="willymichiels"]Niks verouderd topic. pff, ik ben ook een keer werken, typ nog een hele reactie, sprint die site weg. Kan iemand dat even aanpassen en gewoon ff dit topic als mijn syc topic zetten.

Ik dank u zeer![/quote]

Beter laat dan nooit :arrow: gedaan :)
Mazda 323F BG 1.8 GT (1990) (under construction)
Alfa Romeo 159 Sportswagon 2.4 20v Jtdm (2007)
Peugeot 205 CTi 1.8TD (1989) (Finished :cheer: )
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door willymichiels »

Ja ben gelijktijdig met een blogje bezig, getiteld tienjarenplan. Volgens mijn pa dan, 8 jaar geleden... Het moet er nu dus echt van komen, wat een hel, die ophangpunten van de radiator roestvrij krijgen. das echt dikke koek wat erop zit, maar ik kan daar niet tegenaan kijken. Onder sommige schroefjes begint hij, dremel erop, zie je toch dat het niet alleen die 2 cm is, maar een zeer luchte roestlaag rondom. Ofwel, mijn zwaar overdreven onderhoud, valt nog best mee, en blijkt nog een goed plan te zijn ook want welke gek gaat er nu schroefjes uitdraaien om ze te ontroesten... Nou deze dus, en gelukkig maar :finga:
Want dat had over een paar jaar einde verhaal geweest. Kwam het tankje van de achterruitenwisservloeistofnog tegen in de kofferbak, die moet nog gedemonteerd worden. Verder gelukkig kurkdroog en roestvrij daar, veel die daar een luchtgat hebben, die ben ik dus nog voor. Ruitenwisser heb ik achter niet meer.
Is me verdomme die sensor afgebroken, of het plastic dan op het thermostaathuis, ik denk dat die nog wel werkt, is wel meer plastic broos geworden in de jaren, pinnetje zit nog op zijn plek. Ding blijkt een tientje te kosten dus mochten ze hem in de buurt hebben liggen, zet ik die er ook in.

Uiteraard voor de flush koelvloeistof Haynes er nog even bij gepakt. Zonder thermostaat is dus absoluut niet doen. Kan de ecu raar van doen blijkt. Was wel de mooiste manier om het goed door te spoelen, en pas met de schone vloeistof de nieuwe thermostaat erin.

Gisteren ook de webshop eindelijk weer online, hosting provider had wat goedbedoelde updates gedaan op mijn unmanaged server, dus zonder enige support, waardoor ik handmatig magento heb moeten debuggen. Dus genoeg te doen hier, alleen jammer, want was net met een nieuwe bezig, die had ik nu ongeveer online willen hebben.
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door willymichiels »

Weinig tijd gehad, maar ik heb een sample van de oude olie laten testen......

Tromgeroffel.......

NIETS gevonden.Ofwel, geren brandstof/water/kvs resten. Geen metaalresten die er nietin thuis horen,viscositeit olie oke. Was eigenlijk gewoon prima nog. Volgens garage had die olie er nog best een paar duizend km in mogen blijven.

Uitkomst, niet goed, niet slecht. Gemiddeld voor wat er getest wordt. Gezien de leeftijd van het blokje (26jaar) boven verwachting goed. Anders had ik ook niet verwacht want afkomstig van eerste eigenaresse, dealer onderhouden etc. Ikzelf rijdt hem ook netjes warm, en als die warm is, dan trap ik goed door. (watertemp goed +15 minuten) Dus das top. Wel wat rotte obscure onderdeeltjes kapot. Zie technische vragen....
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door Mylo2010 »

:mrgreen: :duim: :mrgreen: :duim: :leuk: :bg:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door willymichiels »

klein wondertje ook gezien de kvs (of de flush van het systeem met demi water + wynns)
Morgen gaat laatste 4 liter demi water erin, daarna gewoon kvs, eerst stukje rijden, beter voor de motor ook dan blijven spoelen. ook kan de engine flush bij de motorolie, dan de valvoline erin.

Olie die er definitief in komt, zal de Shell helix plus zijn. Beste olie voor de prijs momenteel. Op papier beter dan de castrol magnatec :google:

http://www.olietekoop.nl/olie/product/50

Lijkt me een prima olie voor +- 4,50 de liter. (ofwel meteen 10 liter inslaan) Dan nog voor de bmw een olie uitzoeken... Als we toch bezig zijn. Die kutbak heeft echter geeneens een peilstok...... :protest:
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mijn BG GT! Nieuwe velgen + banden P.8

Bericht door willymichiels »

Nou, ik ben er 99% uit!
Het wordt de Shell Helix Plus HX7
De 5w40 VOLSYNTHEET (net iets betere specs, scheelt 2 euro de 5 liter, ik neig naar deze!)
OF de 10W40 HALFSYNTHEET
Oh ja, en ik koopme bij fordprobestore een zooi kleine reserveshit alvast, zoals oliefilters a 3,50 (FRAM OF JAP?) Heb nu een Denso, dat is de JAP van hun denk ik, de nieuwe die klaarligt is Bosch, wel stukkie duurder. Denso blijkt best ruk. Fram blijkt juist ietsje TE goed te filteren dus slechte flow? Mss eerst maar eens die bosch, bestel ik ieder 2, fram en denso, want in nl krijg ik ze niet voor die prijs, plus zooi carterplugringen van 0,09 p/s, 2 pluggen, radiatorcaps, zooi uitlaatrubbers, allemaal die goedkope meuk die je echt moet zoeken hier. OH en die rubber ringen die onder de verdeelkap zitten. Verdeelkap bestel ik in NL van Bosch.


TIP bestel je schijven plus blokken? fordprobestore is reteduur, bij ebs zelf heb je voor ik meen 120 poond complete set voor(DUS 2 SCHIJVEN EBC ULTIMAX PLUS 4 BLOKJES EBC GREEN STUFF) zelfs imi in NL is rond de 80 a set van redelijk merk.mijn schijven zijn een en al roest, blokjes, zijn ebc ultimax, maargoed, oud, plus kromme schijven.dus die moeten toch, remklauwen even los, schoonmaken, kleine revisie indien nodig of iig gangbaar maken.

Tenzij iemand complete GT remmerij achter heeft voor weinig?!?!?! BELANGRIJK: KLAUWEN EN ALLES MOETEN TOP ZIJN. Schijven plus blokkken interesseert me geen reet. Want voor een paar tientjes extra kan ik de set rondom van EBS bestellen (of soortgelijk moet al erbij zitten. Anders reviseer ik de trommels gewoon, vol set remschoenen kost 40 pond oid. Kan ik het niet voor laten.

Oh ja, bij gt remmerij achter (voor heb ik het al) liefst goede handremkabels, domme dingen zijn vrij duur nog.
Plaats reactie