Jermaniac: BG 1.6 DOHC

Stel jezelf en je Mazda 323F of Mazda 3 hier voor! Maak de andere forumleden jaloers met knappe foto's van je auto en informatie over de projecten waar je mee bezig bent.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Dit forum is enkel bedoeld voor gebruikers met een Mazda 323F!
Geen 323F? Klik hier!
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door @PM »

De vorige datum tenaamstelling was in 2001. Da's wel lang maar dus niet de eerste Nederlandse eigenaar ;) Is het wel het type motor dat er origineel in hoort? Kun je zien aan het chassisnummer, een E op de 8e positie (dus chassisnummer begint met JMZBG14E...) is een 1.6.

Wel mooie auto om te zien, mooie kleur :)
OO≡≡V≡≡OO
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door Jermaniac »

2001? Zeker weten? Laatste keer dat ik keek voordat ik deze kocht was 1992. Op RDW staat dat ik nu de 2e eigenaar ben.

Wat betreft de code: er staat een F in plaats van een E bij chassisnummer in de papieren (pasje).
Misschien verkeerd gekeken? De motor klopt gewoon, de kabelboom is van een B6 en de ECU ook. Maarja aangezien er weer een B6 in komt is het op zich niet een heel groot probleem.
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door @PM »

Een F is een 1.8 B8 (SOHC dus; een GT heeft een G in het chassisnr). Op het Engelse forum staat een tabelletje. Dus de bewering bij de RDW dat het een 1.8 zou zijn klopt.

De verschillen tussen een 1.6 en een 1.8 qua kabelboom en ECU ken ik niet, maar als er voor 2001 een ruilmotor in is gekomen dan mag je er vanuit gaan dat dat goed is gebeurd, gezien de waarde van de auto destijds.

Zoals je misschien weet heeft de RDW sinds enige tijd haar database, als open data beschikbaar gesteld. Daarmee kun je in één keer grote hoeveelheden gegevens opvragen. Zo heb ik twee jaar geleden alle Mazda's gedownload. Daarin staat bij de Mazda die nu van jou is een datum tenaamstelling 29 juni 2001.

Misschien dat je de datum tenaamstelling hebt verward met de datum eerste afgifte Nederland?

Heel veel mensen lezen de toelichting niet bij de gegevens van de RDW. Jij ook niet ;)
Als je bij "Aantal eigenaren privé / zakelijk" op de blauwe cirkel met de witte "i" erin klikt, dan zie je staan:
Aantal keren dat het voertuig in de afgelopen 9 jaar geregistreerd is geweest op naam van een Nederlands persoon, bedrijf of instantie. Eerdere registraties worden niet meegeteld.

En over de afgelopen 9 jaar ben jij inderdaad de tweede eigenaar. Maar daarvoor kan-ie er wel 10 gehad hebben.
OO≡≡V≡≡OO
HellRacer
Guru
Guru
Berichten: 4609
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
Auto: BGV6,X9,TL1000R
SYC/ Wie is wie-topic: 5002
Contacteer:

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door HellRacer »

ik snap niet dat je een nieuwe/andere auto koopt met een versleten koppeling?...

als je er nog 1 zoekt heb ik er misschien nog wel 1 liggen ...
je had beter mijn zwarte kunnen kopen
[link=http://www.h-p-c.nl]Afbeelding[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
HellRacer
Guru
Guru
Berichten: 4609
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
Auto: BGV6,X9,TL1000R
SYC/ Wie is wie-topic: 5002
Contacteer:

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door HellRacer »

ik snap niet dat je een nieuwe/andere auto koopt met een versleten koppeling?...

als je er nog 1 zoekt heb ik er misschien nog wel 1 liggen ...
je had beter mijn zwarte kunnen kopen
[link=http://www.h-p-c.nl]Afbeelding[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door Jermaniac »

Ik wist het niet van die 9 jaar. Dus als ik 9 jaar wacht ben ik weer de 1e eigenaar? Raar systeem.

@Hellracer: Omdat deze wel bijzonder was (nog meer als het een echte 1.8 was) gezien de kilometers en deze kleur. Mijn DOHC komt hier met "race"koppeling en lichter vliegwiel in en het plan was om de 1.8 blok in die van m'n vriendin te gooien (heeft 230.xxx gelopen en heel veel kuren) maar die vlieger gaat waarschijnlijk niet op helaas. Of ze moet willen downgraden naar 1.6

Maar money is een issue en gezien de staat van dit karretje (nergens mee gerommeld) Issie eigenlijk spotgoedkoop
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door @PM »

Inderdaad. Zoek de mijne maar eens op (08GRLJ), eerste eigenaar sinds 2004 van een auto die al sinds 2001 een Nederlands kenteken heeft.
OO≡≡V≡≡OO
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Jerry koopt andere BG

Bericht door Jermaniac »

Vaag allemaal. Ook RDW maakt genoeg fouten heb ik inmiddels wel door.

Kon het niet laten er zelf nog wel aan te "rommelen".
Verschillende gadgets overgezet, zoals de elektrische ramen (nog steeds op zoek naar het kabelboompje voor de achterdeuren!), GT interieur, sportstuurtje, de dubbelDIN radio, MX3 armsteun en waarschijnlijk wat kleine dingen die ik toch wel miste van de oude F :fluiten:

Ook de voorste veerpoten overgezet met de "verlagings"veren :blablabla: van een 323 BG HB. Maar met de originele veren achter lijkt het nu wel gewoon stock, dan wel met superstrakke wegligging i.c.m de veerpootbrug en wintervelgen.

[album]3449[/album]

Behalve de veerpootbrug ook de inlaat aangepakt, i.p.v 3 meter plastic buis, is het nu misschien 40cm alu en siliconenbuis? Klinkt sowieso leuker en gasrespons is wat actiever.
Alleen jammer van de Luchtmassameter, dat blok metaal kan er helaas echt niet tussenuit, wat ik ook probeerde bij m'n oude (wel mooie testauto, naast donorvoertuig :p).


De audio ook weer voor elkaar (mocht ook wel, de originele papierspeakers hadden geen
rubberen ophanging meer). Blijkbaar heeft een '91er nog geen deur versterking, ik miste een dwarsbalk in de deur die de groene wel had...
Het is heel makkelijk draden leggen voor de subwoofer als het interieur eruit is :mrgreen:
Ook een tip voor de BG rijders onder ons: langs de dorpels, aan de binnenkant, onder het tapijt in de rand wil het nog wel eens gaan roesten! Waarschijnlijk water wat vanuit/langs de deuren onder de instaplijsten naar binnenkomt of vanuit de kofferbak naar voren komt. (bekende plek in de hoeken van de achterleuning trouwens ook)

Interieur verder aangepakt met de nodige LED verlichting :-p
[album]3450[/album]
De groene lampjes waren wel passend bij de groene BG maar bij een blauwe past het gewoon niet. Blauwe T10 LEDjes passen er zo in. nog 2 T5 ledjes erbij en je dashboard krijgt zowat een metamorfose. Wel moest ik de groene laag van de kachelbedieningstrip krabben en er opnieuw op lijmen, maar oogt wel wat completer.
Knipperlichten zijn ook niet meer groen, maar oranje. Leek me wat logischer :mrblue:

Tot zover de updates, omdat het financieel niet zo lekker gaat komt de DOHC er ook nog niet in dus heb ik die inmiddels weer bij huis staan. Geeft me wel de vrijheid om de VICS, EGR en andere eco-zooi eruit te halen en motoronderdelen van de sloper over te zetten.

Gebrek aan foto's, ik weet het! Wordt aan gewerkt...
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Motorswap & stuurbekr update

Bericht door Jermaniac »

:mazda:
Stuurbekrachtiging van een BA op een BG:
[album]3687[/album]
Van de week een leiding van een 1.5 BA gekocht (die mist op de foto).
DIe van een V6 BA (die ik dus had) past natuurlijk niet omdat de stuurpomp achterop dát blok zit en bij een 4 cilinder vooraan.

En het mooiste van deze update:
[album]3686[/album]

:cheer: :cheer: :cheer:

Assen moeten er nog in, alles moet nog worden aangesloten, stuurbekrachtiging moet nog worden aangesloten dus ben er nog lang niet maar het motortje ligt in ieder geval niet meer op de grond :-#
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Motorswap & stuurbekr update

Bericht door Paddy22 »

heel tof project jermaine :bg:
:duim:
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Plaats reactie