Jermaniac: BG 1.6 DOHC
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forumregels
Forumregels
Dit forum is enkel bedoeld voor gebruikers met een Mazda 323F!
Geen 323F? Klik hier!
Forumregels
Dit forum is enkel bedoeld voor gebruikers met een Mazda 323F!
Geen 323F? Klik hier!
- Mylo2010
- Novice
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
- Auto: BG GT/8v/6sport
- SYC/ Wie is wie-topic: 38009
- Contacteer:
Re: Motorswap & stuurbekr update
Netjes man!!
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
- Jermaniac
- Clublid
- Berichten: 257
- Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
- Auto: 1991 BG 1.6 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 38584
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Motorswap & stuurbekr update
De DOHC heeft al gelopen!
[BBvideo 860,540]https://youtu.be/BX1Oneve9WE[/BBvideo]
Beetje roemoerig en niet zo lang, gezien ik nog geen koeling heb (zoek een DOHC radiatorslang). Maar inmiddels sluit de hevig aangepaste Xedos6 voorpijp goed aan (geen kat meer!) en lijkt gasdicht te zijn. Gek genoeg slaat ie nu niet meer aan. Ik kan de onsteking nog steeds niet vastzetten. Heb er een GT ontsteking opzitten, die heeft wel bobinekabel invoer. De meegeleverde had dit niet, slechts een afdekplaatje (bobines op de kop gehad waarschijnlijk).
Maar zit wel pit in, zover ik dat kon merken in de 20 seconden voordat ik em uitzette
Inmiddels een RX7 luchtmassameter op de kop kunnen tikken, praktisch plug and play, mits je passende buizen etc hebt. Wel getest, zelfde stekker, zelfde werking... Makkelijk van Mazda!
Stuurbekrachtiging inmiddels alles aangesloten, erg krap links van de motor nu. Hopen dat het werkt.
TO DO:
Koppeling ontluchten
Ontsteking op tijd VASTzetten
Radiateur plaatsen en koelvloeistof afvullen
Testdraaien
Alle bouten controleren, wielen erop
Testronde!
[BBvideo 860,540]https://youtu.be/BX1Oneve9WE[/BBvideo]
Beetje roemoerig en niet zo lang, gezien ik nog geen koeling heb (zoek een DOHC radiatorslang). Maar inmiddels sluit de hevig aangepaste Xedos6 voorpijp goed aan (geen kat meer!) en lijkt gasdicht te zijn. Gek genoeg slaat ie nu niet meer aan. Ik kan de onsteking nog steeds niet vastzetten. Heb er een GT ontsteking opzitten, die heeft wel bobinekabel invoer. De meegeleverde had dit niet, slechts een afdekplaatje (bobines op de kop gehad waarschijnlijk).
Maar zit wel pit in, zover ik dat kon merken in de 20 seconden voordat ik em uitzette
Inmiddels een RX7 luchtmassameter op de kop kunnen tikken, praktisch plug and play, mits je passende buizen etc hebt. Wel getest, zelfde stekker, zelfde werking... Makkelijk van Mazda!
Stuurbekrachtiging inmiddels alles aangesloten, erg krap links van de motor nu. Hopen dat het werkt.
TO DO:
Koppeling ontluchten
Ontsteking op tijd VASTzetten
Radiateur plaatsen en koelvloeistof afvullen
Testdraaien
Alle bouten controleren, wielen erop
Testronde!
Famillia Guy
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
- Jermaniac
- Clublid
- Berichten: 257
- Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
- Auto: 1991 BG 1.6 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 38584
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: 1.6 DOHC alive and kicking
Het rijdt! En goed ook
Hij sloeg niet aan omdat de motor verzoop in benzine.
Heb het vacuumpotje van de injectorrail van de SOHC erop gezet en werkt beter dan de veel grotere, elektronisch aangestuurde Xedos6 vacuumpot.
Bovenste koelslang van een BJ besteld, na iets inkorten past die ook mooi.
Geprobeerd de SOHC ontsteking erop te zetten, die past gewoon
Stuurbekrachtiging is heel erg licht, beetje te licht naar mijn smaak maar maakt het inparkeren wel makkelijker
Helaas zijn de stuurstangen (BA stuurhuis) langer dan die van een BG zoals ik al vermoedde, vandaar dat ik nu 3 graden toespoor heb. Moet dus de spoorstangen zien te verwisselen met die van een BG, helaas niet zoveel knutselruimte daar onderin, achter de motor, maar het moet wel even. Zo ga ik wel heel snel door de bandjes heen.
Enige problemen is het hoge stationair bij warme motor en het niet altijd blijven lopen bij koude start, zonder een dotje gas te geven.
Heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de temperatuursensor op het gasklephuis die ik niet heb aangesloten, omdat de stekker niet past. Als ik wel zo'n stekker kan vinden zal ik die op de kabels solderen van de originele kabelboom. Lijkt me zo even de beste oplossing.
Tot zover een succesvolle swap naar 1.6 DOHC!
Hij sloeg niet aan omdat de motor verzoop in benzine.
Heb het vacuumpotje van de injectorrail van de SOHC erop gezet en werkt beter dan de veel grotere, elektronisch aangestuurde Xedos6 vacuumpot.
Bovenste koelslang van een BJ besteld, na iets inkorten past die ook mooi.
Geprobeerd de SOHC ontsteking erop te zetten, die past gewoon
Stuurbekrachtiging is heel erg licht, beetje te licht naar mijn smaak maar maakt het inparkeren wel makkelijker
Helaas zijn de stuurstangen (BA stuurhuis) langer dan die van een BG zoals ik al vermoedde, vandaar dat ik nu 3 graden toespoor heb. Moet dus de spoorstangen zien te verwisselen met die van een BG, helaas niet zoveel knutselruimte daar onderin, achter de motor, maar het moet wel even. Zo ga ik wel heel snel door de bandjes heen.
Enige problemen is het hoge stationair bij warme motor en het niet altijd blijven lopen bij koude start, zonder een dotje gas te geven.
Heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de temperatuursensor op het gasklephuis die ik niet heb aangesloten, omdat de stekker niet past. Als ik wel zo'n stekker kan vinden zal ik die op de kabels solderen van de originele kabelboom. Lijkt me zo even de beste oplossing.
Tot zover een succesvolle swap naar 1.6 DOHC!
Famillia Guy
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
- Paddy22
- Clublid
- Berichten: 825
- Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
- SYC/ Wie is wie-topic: 38165
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Motorswap & stuurbekr update
Goed bezig
ben zeer benieuwd om haar in het echt is te zien, met nieuwe motor en project tot nu aan toe
ben zeer benieuwd om haar in het echt is te zien, met nieuwe motor en project tot nu aan toe
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Re: Motorswap & stuurbekr update
Goed bezig!!!
heb bewondering voor je hoe je dit doet
heb bewondering voor je hoe je dit doet
- Mylo2010
- Novice
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
- Auto: BG GT/8v/6sport
- SYC/ Wie is wie-topic: 38009
- Contacteer:
Re: Motorswap & stuurbekr update
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
- Jermaniac
- Clublid
- Berichten: 257
- Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
- Auto: 1991 BG 1.6 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 38584
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Motorswap & stuurbekr update
Paddy22 schreef:ben zeer benieuwd om haar in het echt is te zien, met nieuwe motor en project tot nu aan toe
Ben nog wel wat van plan...
Nu hij technisch goed voor elkaar is, ben ik puur cosmetisch bezig.
Offie ook sneller is als een SOHC 1.6? Ja
Ik kan GinGin93 in haar 1.8 SOHC goed bijhouden dus dat vind ik al veelbelovend
Alleen dat aftermarket dakraam GRRRRR
Famillia Guy
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
- Jermaniac
- Clublid
- Berichten: 257
- Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
- Auto: 1991 BG 1.6 GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 38584
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Cosmetische updates
[album]3871[/album]
[album]3869[/album][album]3870[/album]
[album]3872[/album][album]3873[/album]
Foto's zeggen genoeg toch?
ATH voorbumper
Pakfeifer achterbumper
Afneembare trekhaak
Heb een mooie ruil kunnen regelen betreft einddemper, dus een van de uitsparingen van de bumper word wat meer gevuld.
Motor start beter zonder resonantiebox. RX7 luchtvolumemeter gemonteerd.
Alleen nog geen stekkertje kunnen vinden voor de temperatuursensor op het gasklephuis.
Maar na dik 2500km bevalt de DOHC nog steeds. Geen gekke dingen.
Alleen tijdens de toerrit een voorval: kwam niet boven de 2500tpm. Was gelukkig van zéér tijdelijke aard. Waarschijnlijk het injectierelais die aan het overlijden is.
[album]3869[/album][album]3870[/album]
[album]3872[/album][album]3873[/album]
Foto's zeggen genoeg toch?
ATH voorbumper
Pakfeifer achterbumper
Afneembare trekhaak
Heb een mooie ruil kunnen regelen betreft einddemper, dus een van de uitsparingen van de bumper word wat meer gevuld.
Motor start beter zonder resonantiebox. RX7 luchtvolumemeter gemonteerd.
Alleen nog geen stekkertje kunnen vinden voor de temperatuursensor op het gasklephuis.
Maar na dik 2500km bevalt de DOHC nog steeds. Geen gekke dingen.
Alleen tijdens de toerrit een voorval: kwam niet boven de 2500tpm. Was gelukkig van zéér tijdelijke aard. Waarschijnlijk het injectierelais die aan het overlijden is.
Famillia Guy
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic
121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
- Paddy22
- Clublid
- Berichten: 825
- Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
- SYC/ Wie is wie-topic: 38165
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Jermaniac: BG 1.6 DOHC
Ziet er heel goed uit.
Respectvol
Respectvol
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5