motorblok opvoeren voor autocross.

Alles wat met te maken heeft met optische styling.
Van een nieuwe voorbumper tot andere interieurlampjes.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

robinspeed
Master
Master
Berichten: 1935
Lid geworden op: zo 12 nov, 2006 7:48 pm
Auto: Datsun 260Z
SYC/ Wie is wie-topic: 33420
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door robinspeed »

Ik denk 40 a 50 pk. En het zal je zon 1000 tot 2000 euro kosten
Afbeelding

Verleden
- 323f BG 1.8 GLX ( EX)
- 323f BG 1.8 GT (EX)

Nu:
- Datsun "fairlady" 260Z
MrKikker
Guru
Guru
Berichten: 3294
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 11:44 pm
Auto: 323F BA 1.8 GT blok
SYC/ Wie is wie-topic: 27107
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door MrKikker »

[quote="robinspeed"]Ik denk 40 a 50 pk. En het zal je zon 1000 tot 2000 euro kosten[/quote]

even een snelle berekening gemaakt en je zit inderdaad in de richting van €1500. hou er rekening mee dat je dingen als een spaghettispruitstuk uit Amerika moet laten overkomen, duurt effe.
Wie is jouw favoriete fictieve personage?
God
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door pop-i »

Kijk dit zijn altijd leuke topics :P

wat ook misschien een optie voor je is is een GT kop van een 323f 1.8BG GT op je blok zetten.
hoogstwaarschijnlijk zit daar al wat winst in want afgezien van dat zit er volgens mijn weten weinig verschil tussen een 1.8 uit een BA of een 1.8 GT uit een BG

Katvervanger doet al aardig wat op die motor.
ik neem aan dat je zoveel mogelijk koppel onderin wilt ivm snel optrekken.
dan kan je het beste je inlaat zo kort mogelijk houden .
ook kan ik je een G-serie versnellingsbak aanraden want die heeft bij mijn weten een kortere versnelling dus ook weer sneller optrekken ipv hoge top.

wat betreft je uitlaatspruitstuk.
mij lijkt de goedkoopste oplossing om een 4-1 turbospruit te kopen van de mx5 1.8

die kan je makkelijk aanpassen voor zonder de turbo te rijden,

dit zijn zo ff de dingen die me te binnen schieten.
Succes! ben beniewd wat je gaat maken ervan. :mazda:
Afbeelding
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door barreljan »

Hee een bekende hier 8-)


Volgens mij is er al genoeg geopperd (en ook in de search) maar MX5 spul is niet altijd uit te wisselen. Turbo spruitje is leuk maar totaal onlogisch qua opbouw bij een N/A blok. Je koopt em dan alleen voor de flens die nuttig is.

Resumé + aanvulling

-Lichtere koppeling
-Ford rs2000 2.0 (mk5) OEM spagetti spruitstuk zoeken + flens laten maken. Aansluiting op het blok is anders
-Nokkenassen, of laten aanpassen of catcams.be benaderen (let op; bij een flinke lift zal je mogelijk extra aanpassingen nodig hebben omdat de hyd. stoters niet hoog genoeg komen en er ruimte tussen komt.
-Sterkere klepveren
-In- en uitlaat poorten flowen
-Brandstof druk regulator (let op! Wel een Rising Rate Regulator die dus iets omhoog gaat bij hogere toeren). Tussen 2.5 en 3.0 bar ingesteld is volgens mij wel lekker met bovenstaande setup. Standaard druk zit tussen de 2 en 2.3 bar.

Dikkere brandstof pomp zal niet nodig zijn voor nu. Een 255lph Walbro is overkill. Misschien de 190lph versie maar de stock pomp loopt zelfs op een turbo (GTX) prima mee zonder te kort te leveren.


Ga je met de originele ECU rijden ?

Eventueel kan je zoeken naar hogere compressie zuigers. Standaard is 9.5:1 volgens mij. Je kan naar 10.1-.5 met de standaard ECU of hoger als je verder gaat met de onsteking aan te passen en standalone gaat rijden. Voor de BP blokken is daar veel in te vinden qua zuigers. Ga je richting 11:1 dan is ook een knock sensor (niet standaard) wenselijk en zal je toch al aan een standalone ECU moeten denken.


Of over een totaal andere boeg; throttle bodies!


ps. wat is het budget ongeveer?
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door Sparkle_ »

MegaSquirt met VICS controller eventueel nog...

:)

Wat BJ zegt verder eigenlijk! :wink: Oja en je
vliegwiel lichter maken! Zeer kort inlaat traject!
Afbeelding
stephandebeen
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 mei, 2012 12:20 pm
Auto: bmw 325i en mx3 cros

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door stephandebeen »

iedereen bedankt voor de reacties iig.

ik hoopte al dat ik jou hier tegen zou komen BJ, haha.
het vliegwiel wordt sowieso afgedraait en ik was al op zoek naar een spruitstuk dat makkelijk aan te passen is, dus ik zal nu een zoektocht beginnen om zo'n RS2000 spruitstuk te bemachtigen! De flens kunnen we zelf maken, een vriend van me kan die tekenen en CNC uitsnijden, dus dat is ook geregeld.

In en uitlaatpoorten flowen wil ik ook (laten) doen. Weet jij daar een goed adres voor in de buurt? (als ik je zo hoor neem ik aan dat jij hier ervaring mee hebt BJ)

Ook naar de nokkenassen was ik al aan het kijken. Dit wil ik wel graag doen en heb op catcams.be gekeken. Daar heb ik dan gekeken bij de nokkenassen voor rally&cross. Ik kon kiezen uit twee verschillende, 1 waarbij ik de originele klepveren en schotels kon gebruiken (3700618) en (denk ik) wat extremere nokkenassen waarbij de veren en schotels vervangen moeten worden door een setje van catcams (3700617). Ik ben alleen niet bepaald afgestudeerd in de nokkenassologie dus welke er nu beter zijn voor mij kan ik niet echt beoordelen, daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.

Ik heb nu een brandstofpomp van QSP, die heeft een capaciteit van 250 lph op 6 bar. Ik heb er alleen geen brandstofdrukregelaar tussen zitten, daar ga ik dan ook naar op zoek (als jullie dan ondertussen even het nut daarvan uitleggen :mrgreen: )

Wat de ecu betreft, hangt een beetje af van wat er nodig is voor de nokkenassen. Als er dan toch een stand alone moet komen als megasquirt of kms oid. Dan is dat later handig als ik bijvoorbeeld zou kiezen voor andere zuigers of throttle bodies.
Maar ik denk dat ik voor nu geen andere zuigers of throttle bodies doe, dat is dan iets voor volgend seizoen.

mijn budget word steeds groter omdat ik op het moment met een aantal sponsoren bezig ben, daarover kan ik volgende week wat meer zeggen, dan krijg ik te horen wat voor bedrag mijn hoofdsponsor doneert. Ik denk dat het budget rond de 2000 uuro's zal zijn, maar dit kan ook nog meer worden (hoop ik)

Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dat het wat duidelijker is en jullie met deze info een een beetje advies kunnen geven, want ik wil wel een beetje mee kunnen komen met de rest van het veld.

gr stephan
stephandebeen
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 mei, 2012 12:20 pm
Auto: bmw 325i en mx3 cros

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door stephandebeen »

rs2000 spruitstuk is geregeld :) morgen ophalen in utreech
MrKikker
Guru
Guru
Berichten: 3294
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 11:44 pm
Auto: 323F BA 1.8 GT blok
SYC/ Wie is wie-topic: 27107
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door MrKikker »

[quote="stephandebeen"]rs2000 spruitstuk is geregeld :) morgen ophalen in utreech[/quote]
zorg wel dat het een spruitstuk voor de amerikaanse GT uit '91 is, niet voor de europese. laatstgenoemde heeft namelijk een ander blok :)
[quote="stephandebeen"]
Ik heb nu een brandstofpomp van QSP, die heeft een capaciteit van 250 lph op 6 bar. Ik heb er alleen geen brandstofdrukregelaar tussen zitten, daar ga ik dan ook naar op zoek (als jullie dan ondertussen even het nut daarvan uitleggen :mrgreen: )[/quote]

met alleen een krachtigere brandstofpomp kom je er niet, de ECU regelt namelijk alsnog hoeveel brandstof er in gespoten word door middel van de injectoren een bepaalde tijd openhouden. een krachtigere brandstofpomp perst meer benzine door de leiding wat zich zou vertalen in meer benzine door de injectoren heen, maar de ECU steekt daar een stokje voor door gewoon de injectoren minder lang open te houden. een brandstofdrukregelaar speelt vals door mechanisch de druk te verhogen, dus méér benzine in hetzelfde volume, waardoor er méér benzine door de injector word geperst zonder dat deze minder lang opengaat.
Wie is jouw favoriete fictieve personage?
God
stephandebeen
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 mei, 2012 12:20 pm
Auto: bmw 325i en mx3 cros

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door stephandebeen »

is het een idee om de cilinderkop van een GT erop te zetten?
- past dit gewoon?
- geen verdere aanpassingen?

en hoeveel pk winst zal het ongeveer zijn?

heb afspraak gemaakt met hurricane racing om me cilinderkop te laten bewerken, maar als de cilinderkop van de GT motor erop past en beter is koop ik die natuurlijk en laat ik die bewerken.
MrKikker
Guru
Guru
Berichten: 3294
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 11:44 pm
Auto: 323F BA 1.8 GT blok
SYC/ Wie is wie-topic: 27107
Contacteer:

Re: motorblok opvoeren voor autocross.

Bericht door MrKikker »

[quote="stephandebeen"]is het een idee om de cilinderkop van een GT erop te zetten?
- past dit gewoon?
- geen verdere aanpassingen?

en hoeveel pk winst zal het ongeveer zijn?

heb afspraak gemaakt met hurricane racing om me cilinderkop te laten bewerken, maar als de cilinderkop van de GT motor erop past en beter is koop ik die natuurlijk en laat ik die bewerken.[/quote]
waarom dan niet gelijk het hele blok swappen?
Wie is jouw favoriete fictieve personage?
God
Plaats reactie