Dashboard en achterlichten werken niet

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
RicardoB
Advanced
Advanced
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Dashboard en achterlichten werken niet

Bericht door RicardoB »

De bedrading voor de achterlichten/dashboard/stadslichten worden op een paar punten aan elkaar geknoopt.

Het belangrijkste is de zekeringkast, vanuit daar vindt de distributie plaats naar linksvoor/rechtsvoor/achterlichten.

De dashboardverlichten loopt vermoed ik niet via de zekeringkast, maar dat weet ik niet zeker. Wat je kan proberen is de plastic kappen bij oa het stuur loshalen en bij de stekkers zoeken naar een zwart/rode draad(dun).

Dit is het signaal voor je verlichting, kijk eens wat er gebeurd als je daar 12V op zet?

Hoor je tevens wel een signaal-vergeten-verlichting wanneer de deur open staat met verlichting aan?
marcoroskam
Newbie
Newbie

Bericht door marcoroskam »

[quote="MrKikker"]controleer eens of je lichtdimmer het nog doet?[/quote]

Ik heb mijn lichtdimmer doorgemeten en die functioneert.
marcoroskam
Newbie
Newbie

[quote="RicardoB"]De bedrading voor de achterlichten/dashboard/stadslichten worden op een paar punten aan elkaar geknoopt.

Het belangrijkste is de zekeringkast, vanuit daar vindt de distributie plaats naar linksvoor/rechtsvoor/achterlichten.

De dashboardverlichten loopt vermoed ik niet via de zekeringkast, maar dat weet ik niet zeker. Wat je kan proberen is de plastic kappen bij oa het stuur loshalen en bij de stekkers zoeken naar een zwart/rode draad(dun).

Dit is het signaal voor je verlichting, kijk eens wat er gebeurd als je daar 12V op zet?

Hoor je tevens wel een signaal-vergeten-verlichting wanneer de deur open staat met verlichting aan?[/quote]

Die zwart rode draad is het proberen waard.
Signaal vergeten verlichting doet het niet. Weet eigenlijk niet meer of dat er wel op zat. Lijkt me van wel.
marcoroskam
Newbie
Newbie

Is er niemand die mij kan helpen aan de elektrische schema's?
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mazdarati323F »

[quote="marcoroskam"]Is er niemand die mij kan helpen aan de elektrische schema's?[/quote]
[url=http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?f=65&t=32934][color=blue][u]Klik[/u][/color][/url], hopelijk heb je er wat aan.
marcoroskam
Newbie
Newbie

[quote="''Fr@m3$ET''..>"][quote="marcoroskam"]Is er niemand die mij kan helpen aan de elektrische schema's?[/quote]
[url=http://www.323fclub.nl/forum/viewtopic.php?f=65&t=32934][color=blue][u]Klik[/u][/color][/url], hopelijk heb je er wat aan.[/quote]

Ik kende deze schema's. Ze zijn helaas erg onduidelijk. Met name het verlichtingsstuk, is erg onscherp. Als iemand een betere heeft, zou ik daar erg mee geholpen zijn.
@PM
Guru
Guru
Auto: Na 21 jaar 323F-loos

Bericht door @PM »

Stadslichten doen het ook niet? In dat geval, is misschien de verlichtingsschakelaar overleden?
OO≡≡V≡≡OO
marcoroskam
Newbie
Newbie

[quote="@PM"]Stadslichten doen het ook niet? In dat geval, is misschien de verlichtingsschakelaar overleden?[/quote]

Stadslichten doen het prima. Dan kan het volgens mij niet meer aan de schakelaar liggen.
RicardoB
Advanced
Advanced
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Contacteer:

Bericht door RicardoB »

Als de stadslichten wel branden, kan je eens proberen om handmatig 12V te zetten op de zwart/rode draad van de groenen connector onderaan de zekeringkast.
Deze draad loopt na de achterbank, waar deze gescheiden wordt na oa kentekenverlichting, achterlicht links en achterlicht rechts.
[i]
Let op! Dit is niet dezelfde draad van mijn vorige post, die loopt namelijk vanuit de lichtschakelaar naar de bovenste groene connector van de zekeringkast.[/i]

Gezien het feit dat de stadslichten wel werken zit ook ik te denken aan vocht in die zekeringkast of een kapotte zekering.
marcoroskam
Newbie
Newbie

[quote="RicardoB"]Als de stadslichten wel branden, kan je eens proberen om handmatig 12V te zetten op de zwart/rode draad van de groenen connector onderaan de zekeringkast.
Deze draad loopt na de achterbank, waar deze gescheiden wordt na oa kentekenverlichting, achterlicht links en achterlicht rechts.
[i]
Let op! Dit is niet dezelfde draad van mijn vorige post, die loopt namelijk vanuit de lichtschakelaar naar de bovenste groene connector van de zekeringkast.[/i]

Gezien het feit dat de stadslichten wel werken zit ook ik te denken aan vocht in die zekeringkast of een kapotte zekering.[/quote]

Net de zwarte / rode draad voorzien van 12V, helaas, geen effect, de achterlichten blijven dienst weigeren.
Wel even de multimeter over de zekering gezet. Vreemd verhaal. 0.04 volt als de verlichting uit staat en 0.15 volt met de verlichting aan.
Plaats reactie